Närproducerad skolmat, hus som drivs av solceller, minskad segregation genom riktad stadsplanering. Eleverna i Gävle skapar en hållbar framtid – och politikerna lyssnar.
På den nya ekodukten, en bro som binder ihop växtlighet och djurliv på båda sidor av motorvägen, lär sig femteklassare om hållbar utveckling. Uppdraget är att skapa en miljö som djur och växter vill fortsätta att leva i.
På Tomtebogårdsskolans fritidshem i Umeå gör barnen upp eld i skogen, täljer, bygger kojor och tittar på fåglar. Men att lära sig bry sig om naturen är bara en del av hållbarhetsarbetet.
Slöjdläraren Mikaela Assmundsson lät i ett samarbete med SO-läraren elever i 9:an klippa sönder slitna kläder och förvandla dem till hållbara produkter.
Nu står det svart på vitt i läroplanen: Förskolan ska lägga grunden till ett växande intresse för hållbar utveckling. Och inte bara för klimatet, utan även ur socialt och ekonomiskt perspektiv.
Vi behöver fortsätta utveckla stödet så att alla elever i Sverige kan förverkliga de rättigheter och förmågor som understryks i Agenda 2030, skriver utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) i en replik till Eva Friman med flera.
”Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas” står det i regeringens handlingsplan för Agenda 2030. Men var finns regeringens åtgärdsförslag?, undrar representanter för Uppsala Universitet, Folkbildningsrådet, Naturskyddsföreningen, och Världsnaturfonden.
Nu rullar den igång - en naturskola på hjul och självklart är den eldriven! Fältlabbet är en helt ny typ av naturskola där naturskolepedagogen möter upp eleverna med en specialiserad skåpbil och undervisar ute i naturen. Fältlabbet riktar sig till årskurs F-6 i de södra stadsdelarna.
MDH:s gästprofessor Steven Hartman leder projektet Bifrost som syftar till att öka allmänhetens förståelse för klimatfrågor och bidra till att skapa en bättre framtid för vår planet. Nu vill man skapa en ökad diskussion kring klimathotet i skolan, via webbsidan BifrostOnline, för att på så sätt skapa möjlighet till utveckling och förändring i frågan hos…