Konkurrens om mark slår tydligt mot barns möjlighet till ytor att leka och röra sig på. Det krävs nya lagar för att motverka de krympande ytorna, skriver debattörer.
Direkt från klassrummet till sporthallen: fler Haningebarn får nu möjlighet till rörelse och fysisk aktivitet efter skolan. I höst startar gratis idrottsaktiviteter på tio skolor runt om i Haninge kommun, i samarbete med det lokala föreningslivet.
Den här rapporten skildrar de delar av ungas liv som ligger mer nära det privata. Rapporten visar att trots den oro som finns i världen och den fortsatta psykiska ohälsan bland unga är tre av fyra unga nöjda med det liv de lever idag. En majoritet ser ljust på sin framtid och upplever att de…
Klimatkris, krig, ekonomisk oro och psykisk ohälsa. Det är lätt att tro att unga i Sverige ser mörkt på sin framtid. En ny rapport från MUCF om ungas syn på livet, sin hälsa, fritid och framtid ger en mer nyanserad bild: Tre av fyra unga är nöjda med livet idag – och de flesta ser…
Rapportens syfte är att bidra till fördjupad kunskap och förståelse för barns och ungas uppväxtvillkor och belysa de faktorer som kan leda till ökad risk för att de involveras och utnyttjas av kriminella nätverk. (pdf)
En majoritet av frihetsberövade barn och ungdomar i Sverige har under sin uppväxt utsatts för våld i hemmet. Men detta har missats av myndigheterna. I stället har dessa barn fångats upp av kriminella nätverk. Det visar Barnombudsmannen i en rapport.
Anniqa Sandell Ring, utvecklingsledare i Södertälje kommun samt författare och föreläsare, leder Skolportens digitala kurs Andraspråksutveckling i förskolan. Den här kursen stärker din kunskap om andraspråksutveckling i förskolan. Med den här kursen får du stärkt kunskap om andraspråksutveckling i både teori och praktik.
Poverty and special educational needs, rather than ethnicity alone, are the key influences on individual children’s school exclusions and attainment in England, according to analysis.
Psykisk ohälsa, beroende, stress och sjukdomar. Många barn växer upp i familjer med svårigheter. Förskolan har en unik möjlighet att arbeta med förebyggande insatser, skriver Gunilla Niss, legitimerad psykolog, och Christina Widström, förskollärare, specialpedagog och biträdande rektor .
Issis Melin, samordnare för CMHV, Centrum mot hedersrelaterat våld Västmanland, leder Skolportens digitala kurs Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. I den här kursen får du lära dig att identifiera hedersrelaterade beteenden, arbeta förebyggande och hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation.