Elever är inte tomma burkar som ska fyllas med kunskap, utan individer med olika förutsättningar. Det är hem- och konsumentkunskapsläraren Britta”Bitte” Källers utgångspunkt.
De kunskaper som Dahlgren använder sig av i Matsalen på Grand Hotel skiljer sig antagligen markant från vad en elev i 8:an behöver lära sig. Och så tallriksmodellen då, ja, den kanske inte platsar på Dahlgrens middagsbord, men att blanda samman fine dining med hkk tyder bara på en okunnighet som kan få stanna kvar…
Hur gör man med en elev som inte kan läsa på förpackningen? Går det att tävla i matlagning? Och utmanar vi dem som är extra duktiga? Frågorna är många och svaren ännu fler när Sollentunas lärare träffas för att inspirera varandra.
Många älskar ämnet. Det ger motivationen draghjälp, menar Åsa Grundström som är lärare i hem- och konsumentkunskap och förstelärare med inriktning mot bedömning.
Glöm skolans lektioner i hemkunskap! Uppmaningen kommer från Mathias Dahlgrens senaste kokbok, Mathias Dahlgren: Hemkunskap. Inte helt oväntat är det här något som provocerar, skriver Albina Granberg, lärare i hem- och konsumentkunskap och doktorand i kostvetenskap vid Uppsala universitet och Högskolan Kristianstad.
Hur gör man med en elev som inte kan läsa på förpackningen? Går det att tävla i matlagning? Och hur utmanar vi dem som är extra duktiga? Frågorna är många och svaren ännu fler när Sollentunas lärare träffas för att inspirera varandra.
Många älskar vårt ämne. Det ger motivationen draghjälp, menar Åsa Grundström som är lärare i hem- och konsumentkunskap och förstelärare med inriktning mot bedömning.
Hem- och konsumentkunskap hamnar i botten när skolorna planerar undervisningstiden. Ämnet får nästan 20 procent mindre tid än vad som anges i timplanen.
Sveriges Konsumenter arbetar för att inspirera unga till en mer hållbar textilkonsumtion. Nu bjuder de in till en kostnadsfri utbildningsdag för textilslöjd-, hem- och konsumentkunskapslärare, där Gustav Fridolin är inbjuden att tala och ta del av lärarnas tankar.
Hur bör lärare i hem- och konsumentkunskap undervisa för att eleverna på bästa sätt ska lära sig använda köksredskap – så att de kan laga mat på ett effektivt sätt? Det är frågan i en forskningsstudie gjord av Carole Pardue och Eva Mårtensson, hem- och konsumentkunskapslärare på Mariaskolan respektive Sofiaskolan i Stockholm.
Fem liter vatten. Inte en droppe mer får eleverna använda under den här lektionen. "Det ger dem en tankeställare", säger Ingela Danell på Läroverket i Hudiksvall.