Bonddottern Lisa Persson blev förstelärare i hem- och konsumentkunskap. Hon vill att eleverna ska förstå att ämnet är viktigt och brinner för likabehandling och skolutveckling.
”Och hur ska du veta att vi har lagat mat hemma? Och om det blev gott?” Åttondeklassaren som hade ställt frågan tittade lite finurligt på mig, skriver Annika Hofsten, lärare i hem- och konsumentkunskap.
På Bergaskolan i Malmö bedrivs hemkunskapsundervisning utan praktiska moment. "Det finns goda grunder för att hävda att sådana måste finnas", säger Anna Österlund, Skolverket.
Anette Karlsson är ny ordförande i Lärarförbundets ämnesråd Hushållsvetenskap. Hon brinner för ämnesutveckling och arbetsvillkor och vill att hem- och konsumentkunskap får fler timmar och att ämnet kommer in på gymnasiet.
Cecilia Hjelte är hem- och konsumentkunskapslärare och tävlar samtidigt i bodyfitness. Hon tycker att många barn i dag sover för lite och äter för dåligt. De behöver tidigt få lära sig om kost, sömn och träning.
Blir man smart av fisk? Varför gör man semlor? Hur gör man Coca cola? Hem- och konsumentkunskapsläraren Marielle Lausch brukar börja terminen med att låta eleverna skriva frågor på lappar. Hellre diskussioner i klassen än föreläsning, är hennes recept.