Över hundra av landets mattetalanger möttes i dag på Möjligheternas dag på Blekinge Tekniska Högskola. "Det är kul sitta och tänka och klura", säger Juli Ahlsgren.
Sverige ska bli vassare inom naturvetenskap och teknik, och därför höjer regeringen ribban. Ett av målen är att minst 15 procent av grundskolans elever ska vara högpresterande i matematik.
För att utmana sina starkaste matteelever intog Cherie May Frydkjær rollen som elev och lät eleverna vara lärare. "Barnen är vana att få lösningar serverade på silverfat, men den här uppgiften fick dem att tänka själva", säger hon.
Mattetalanger med vitt skilda bakgrunder får draghjälp av varandra – och av lärare med tillgång till stora resurser. "Det är härligt att kunna ha mogna samtal om matte och fysik med sina elever", säger Louis Collier, lärare på King’s Maths School i centrala London.
Spetsutbildningar är viktiga för att möta högpresterande elever. Nu införs spetsutbildning som en permanent del av skolväsendet med stramare regler för att garantera att de spetsutbildningar som startar håller en hög kvalitet. Det skriver utbildningsdepartementet i ett pressmeddelande.
På Hobrovejens Skole i Randers er lærerne lige så opmærksomme på at differentiere opad som nedad. De har et særligt blik for, hvordan høj begavelse kan komme til udtryk hos eleverne – og tilbyder dem særlig undervisning.
Den här frågan river upp känslor eftersom Socialdemokraternas i tidigare regering inte ville prioritera begåvade elever och därför planerade för en nedläggning av spetsutbildningarna, skriver Fredrik Malm (L).
Regeringen vill göra det lättare för högpresterande elever att få läsa i snabbare takt och på högre nivå. Det välkomnas av Benjamin Verbeek, ledare på Ung vetenskapssport som just nu har matteläger i Lund. ”Kunskapstörst ska välkomnas med öppna armar”
Många elever får inte den utmaning de behöver i undervisningen. För att möta högpresterande elever som behöver utmanas mer föreslår regeringen nu att det ska bli lättare att få läsa i snabbare takt och på en högre nivå. Försöksverksamhet med spetsutbildningarna kommer också att permanentas.
Många högpresterande elever får inte en undervisning som är tillräckligt stimulerande. För att möta de här elevernas behov föreslår regeringen i en lagrådsremiss att elever lättare ska få läsa på en högre nivå inom ramen för sin vanliga grundskoleutbildning och att gymnasieelever ska kunna läsa i snabbare takt.