Lärare varnar för allvarliga problem med undervisningen i den svenska högskolan. SvD frågade några studenter vid Stockholms universitet hur de upplever sin utbildning.
”Förändring är förnedring.” Budskapet pryder väggarna i studentföreningen Heimdals källare i Uppsala. Möt rörelsen av akademiker som vill göra sverigedemokratin till den nya socialdemokratin.
Få undervisningstimmar, toppstudenter som inte håller måttet och en finansieringsmodell där skolorna får mindre pengar ju bättre det går för svenska företag. Hur kunde det bli resultatet av målet att göra Sverige till en ledande kunskapsnation? SvD:s Cecilia Garme hittar ett svar på det amerikanska toppuniversitetet Stanford.
Stöd till högskolestudenter med adhd, autism eller andra kognitiva svårigheter har sjufaldigats på tio år. Men lärosätena får ingen kompensation för den extra arbetsinsats det innebär för lärarna.
Doktoranderna blir allt färre vid Handelshögskolan i Göteborg, sedan universitet beslutade att alla doktorander måste ha en anställning och inte får betalas via stipendium. Till hösten tvingas nationalekonomiska institutionen halvera sitt doktorandprogram.
Att peka ut brister i svensk utbildning som grund för att vi behöver rekrytera topptalanger utifrån är en väl enkel förklaringsmodell, skriver Sigbritt Karlsson, rektor på KTH.
Kvoterad kurslitteratur? Nationella sekretariatet för genusforskning "jämställdhetsintegrerar". Är borgerliga politiker för fega mot genusaktivister och andra kvoteringsivrare? skriver Sakine Madon på ledarplats.
How does the financial aid allocation mechanism affect student behavior? We provide a framework for quantifying the impact of financial aid on student debt, academic capital, and labor market outcomes. (pdf)