Regeringen bör fundera på vad som är viktigast: att svensk utbildning är bäst, eller att svensk utbildning är bäst på jämställdhet, skriver Daniel Persson på ledarplats.
De mest kompetenta ska bli professorer. Därför sätter vi målet att lika många kvinnor som män ska rekryteras, skriver Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning.
För att Sverige ska kunna ta tillvara all den kompetens som finns behöver vi ha en tydlig och förutsägbar antagning till högskolan. Därför ser regeringen nu över hur tillträdet till högskolan ska utformas, skriver Helene Hellmark Knutsson (S), och Johan Büser (S).
"Det här har varit en värdefull utvärderingspilot för UKÄ. Vi kan konstatera att vissa delar har fallit mycket väl ut medan andra delar behöver vässas ytterligare innan vi sätter igång i skarpt läge nästa år", säger UKÄ:s utredare Kristina Tegler Jerselius.
Digitaliseringen är en viktig framtidsfråga. En utmaning är hur samhället ska säkra att det finns tillräckligt många utbildade inom IT för att möta de många utmaningarna. UKÄ har yttrat sig över betänkandet Digitaliserings transformerande kraft – vägval för framtiden (SOU 2015:91).
Diskriminering är ett problem på Sveriges högskolor och något som behöver motverkas mer aktivt, det menar ordföranden för Sveriges förenade studentkårer, Caroline Sundberg.