Ännu en gång läser vi en debattartikel om att staten bör ta över ansvaret för skolan. Ännu en gång kan vi konstatera att argumenten för hur det skulle leda till en bättre skola för elever och lärare saknas. Vi efterfrågar en utredning som går på djupet, skriver Mats Gerdau (M) och Kenneth Handberg (S)
När skolchefen blev reglerad i skollagen skickade lagstiftaren med en uppgift: Huvudmannen ska utse en skolchef som ska biträda huvudmannen med att tillse att de föreskrifter som gäller för utbildningen följs i huvudmannens verksamhet inom skolväsendet. Har den statliga regleringen haft någon betydelse?
De elever som har störst behov av erfarna lärare möter dessa i lägst utsträckning. Skolor i utsatta områden byter ledare i ett ohållbart tempo. Förmågan att kompensera för olika elevers skilda förutsättningar har krackelerat, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund, m.fl.
Ett förstatligande av skolan får stora ekonomiska konsekvenser. Stockholms stad har en dryg miljard att vinna på att utjämningen av grundskolan tas bort. Och det kan bli kommunerna som ger bidrag till staten.
Det är vad som händer i klassrummet som gör skillnaden för svensk skola, inte i försämringar för friskolor, skriver Ulla Hamilton, Friskolornas riksförbund.
Vi tror inte att en genomgripande och tidsödande skolreform kommer att gynna elever och lärare, påpekar Mats Gerdau (M), och Kenneth Handberg (S), SKR.
Staten måste ta över. Skolvalet måste tänkas om, skolpengen byggas om, resurser fördelas om. Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand ser en osund svensk skola som behöver räddas undan käbbel mellan stat och kommun och feltänkta regelverk.
Centerpartiet tror på ett fortsatt lokalt styre av landets skolor. Vi tror inte att lösningen är en enorm myndighet med generaldirektörer eller att ett fåtal ministrar är de som är bäst lämpade att styra skolorna. Vad är det som blir bättre med ett styrande på distans, frågar Mari-Louise Wernersson (C), och Madelaine Jakobsson (C).
De flesta huvudmän i Skolinspektionens kartläggning lyckades locka behörig personal till lovskolan i somras – utom en som enbart använde lärarassistenter. Nu vill Skolinspektionen slå ett slag för sommarskola året runt.
Skolinspektionen har under två veckor i juli 2020 kartlagt skolhuvudmännens arbete med att genomföra lovskola. Vi har bland annat tittat på vilka möjligheter och utmaningar skolhuvudmännen anger för att ge eleverna ett attraktivt erbjudande och en undervisning av hög kvalitet inom ramen för lovskola.
Skolinspektionen har under pandemiperioden genomfört flera förenklade granskningar och kartläggningar om situationen i skolan. Denna rapport är en del i en serie och fokuserar på lovskola. (pdf)