Den stora fokuseringen på utredningar och inkludering i skolan leder till att barnens individuella behov glöms bort. Det är dags att avdramatisera särskilda undervisningsgrupper och speciallärarstöd, skriver Annika Eclund, utbildningspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.
Lärarnas Riksförbund har följt den årskull som började årskurs 1 hösten 2005 och som tog (eller skulle ha tagit) gymnasieexamen i juni 2017. För att ytterligare kunna belysa hur dessa elevers skolgång har varit och vilka förutsättningar skolsystemet gett dem att lyckas med utbildningen har vi också genomfört en enkätundersökning bland ett riksrepresentativt urval av…
Det måste finns särskilt stöd att tillgå för alla barn som behöver det i grundskolan. Idén om att alla elever ska gå i ordinarie klass oavsett hur stort stödbehovet är slår fel, skriver Lotta Edholm (L), på DN.Åsikt.
Betyg som rasar och elever som till slut stannar hemma för att inkluderingen helt enkelt inte fungerar. Den svenska skolan måste bli mer flexibel. Det handlar om mänskliga rättigheter, skriver Funktionsrätt Sveriges ordförande Elisabeth Wallenius.
Men man kan fråga sig hur kärleksfullt det är att tvinga in elever med särskilda behov i en vanlig klass när idealet - ett klassrum där alla kan få undervisning och stöd på sitt sätt, av precis så många handplockade specialpedagoger och assistenter som behövs - i så hög grad bara är ett ideal, skriver Ann-Charlotte…
Idén om inkludering i skolan ifrågasätts från flera håll. Men är det så komplicerat att ge alla elever en sådan möjlighet? "Alla elever ska vara inkluderade och skolan ska kunna lösa det", säger Elisabeth Wallenius, ordförande för Funktionsrätt Sverige.
Skolan behöver byta perspektiv från att inkludering betyder ”en och samma skola för alla” till att målet ska vara ”lärande för alla – och det kan ske på olika sätt”. Det skriver oppositionsborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm (L).
Det pågår just nu en debatt om inkluderingen i skolan. Ett antal skribenter, bland andra Jan Björklund (L), menar att inkluderingen gått för långt och ger uttryck för en syn på barn och skola som hör hemma i en annan tidsålder.
Liberalernas partiledare Jan Björklund pläderar för ett mer systematiskt införande och användande av specialklasser i den svenska skolan, skriver Widar Andersson på ledarplats.