Vuxna och unga möter i dag stora flöden av konkurrerande information och nyheter. Förmågan att värdera och kritiskt ta ställning till information är därför mycket viktig. Trots detta ser Skolinspektionen i en ny granskning att undervisningen i källkritik inte är uppdaterad på flera skolor, skriver Helén Ängmo och Roger Thuring, Skolinspektionen.
Skolinspektionen har granskat 30 skolor i årkurs 7–9 om hur undervisningen kring digital källkritik fungerar. Men de är inte nöjda med vad skolorna presterar. Bland annat så har två av tre skolor inte haft någon undervisning i hur sökmotorer sorterar och hur de leder läsaren till viss information.
Den av Skolinspektionen hårt kritiserade friskolan Fria Intermilia i Motala har under de senaste fem åren fått nära 10 miljoner kronor i bidrag för att stötta elever med särskilda behov. Samtidigt har lärarkompetensen fallit. Nu slår föräldrar larm om att skolan inte ger det stöd man ska, och flyttar barnen till andra skolor.
Huvudsyftet med kvalitetsgranskningen är att bidra till utveckling. Granskningen gör tydligt vad som behöver förbättras för att i högre grad nå målen för verksamheten inom det aktuella området. Syftet är även att beskriva väl fungerande inslag och att visa på framgångsfaktorer. (pdf)
Skolan har en viktig roll när det gäller att utbilda elever i ett källkritiskt förhållningssätt för att de ska kunna utvecklas till informerade och ansvarsfulla medborgare. Ett källkritiskt förhållningssätt omfattar förmågorna informationssökning och källkritik. I undervisningen finns utmaningar när det gäller att utveckla elevers förmåga att kritiskt söka, granska och värdera information i digitala och…
Det finns stora brister i hur skolbiblioteken används. Oftast stödjs inte elevernas förmåga till källkritik och biblioteken används inte som en pedagogisk resurs. Det visar en ny rapport från Skolinspektionen.
Elin Wägnerskolan i Växjö fick i fredags beslut från en regelbunden kvalitetsgranskning. ”Det är tydligt att processen är större än att enbart kontrollera, utan även att stödja för en ökad kvalitet i skolan.” säger Josefin Nilsson, biträdande rektor på skolan.
Experter ifrågasätter om Skolinspektionen har rätt verktyg för att komma åt friskolor som återkommande fått kritik för religiösa inslag. "Har de tillräckliga metoder för att kunna upptäcka och hantera den här problematiken?" säger Magnus Ranstorp, forskare och terrorismexpert vid Försvarshögskolan.
Den fristående Vetenskapsskolan har upprepade gånger fått kritik för att undervisningen har religiösa inslag. Men nu har skolan fått grönt ljus av Skolinspektionen. Men de kanske mest kontroversiella uppgifterna om skolan är inget myndigheten granskar - ännu.
Den fristående Vetenskapsskolan i Göteborg får efter kritik nu godkänt av Skolinspektionen. Skolan har rensat undervisningen från religiösa inslag, anser myndigheten.
Räddningsmissionen har långt gångna planer på att ta över en skola från kommunen i något av Göteborgs särskilt utsatta områden. "Vi kommer med all sannolikhet att lämna in en ansökan till Skolinspektionen i januari", säger Emil Mattsson som är direktor på organisationen.