Skolinspektionens tillsyn och kritik måste kompletteras med mer stödjande insatser, anser politiker knutna till skolmyndighetsutredningen. "Vi hör skolpersonalens frustration", säger Ulrika Carlsson (C).
Forskning visar att skolbiblioteken kan bidra till elevers lärande. En ny kvalitetsgranskning Skolinspektionen genomfört visar att 19 av 20 skolor har utvecklingsområden när det gäller att tillvarata de möjligheter ett välfungerande skolbibliotek kan utgöra för att stödja elevernas lärande.
En elev i Gnesta kommun gick två år i särskola trots att utredningen som låg till grund för beslutet hade brister. Bland annat saknades motivering. Nu får kommunen kritik av Skolinspektionen.
Skolinspektionens utredningar i anmälningsärenden tar för lång tid, låt skolan och huvudmannen ta hand om klagomålen först, manar bland annat Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande i Lärarförbundet Skolledare.
En katolsk friskola i Göteborg får svidande kritik av Skolinspektionen. Bråk, hot och bestraffningar är sådant som myndigheten noterade vid en granskning av Katolska skolan av Notre Dame. Skolinspektionen bevittnade flera bråk under besöket.
Bristfälliga skolor kan passera inspektioner utan nedslag, goda skolor kan få mängder av kritik. Alla vet att det finns en god avsikt med Skolinspektionen, men tyvärr rimmar inte avsikten med resultaten, skriver Alf Solander i en replik.
Skolinspektionen ska lättare kunna ingripa mot kommunala skolor som inte sköter sig. Villkoren för olika skolformer blir mer likvärdiga. Det är bra, framför allt för eleverna, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
Antalet anmälningar till Skolinspektionen har ökat kraftigt. Förutom de resurser och kostnader som detta fordrar på myndigheten, leder det också till en ökad administrativ börda för skolledare och lärare, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, och Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare.
Alf Solander skriver i sin gästkrönika att han upplever att Skolinspektionen misstror lärare. Vårt arbete handlar inte om att ifrågasätta lärarprofessionen – tvärtom vet vi att det läraren gör i klassrummet är den enskilt viktigaste faktorn för bra undervisning och utbildning. Vi vill därför klargöra vår roll, skriver Skolinspektionen i en replik.