Lärare i moderna språk arbetar ofta ensamma och får sällan chans till kollegialt lärande eller kompetensutveckling. "Det får stora konsekvenser för både lärarna och deras elever", säger Anna Wide på Skolinspektionen.
Alltför många elever vill leva i ett åsiktsmässigt kuddrum, och alltför många skolor saknar både vilja och kraft att fösa ut dem därifrån, skriver Erik Helmerson på ledarplats.
Skolinspektionen har slagit ned på Internationella engelska skolan i Täby. Skolan har i sina ordningsregler angett en klädkod som stipulerar att eleverna ska klä sig ”på ett sätt som passar för en arbetsplats”. Med anledning av detta får skolan bakläxa av Skolinspektionen, skriver NWT Ledarredaktion på ledarplats.
Det är bra med olika sätt att samverka med skolan för att barn ska kunna delta i Kulturskolans undervisning, det anser Skolverkets jurist Anna Medin. Samtidigt betonar hon vikten av att beslut om ledighet för en elev måste vara en individuell prövning för varje barn.
Skolinspektionens granskningar sågas av lärarkåren för att inte ta hänsyn till lärares förutsättningar, men myndighetens gd Helen Ängmo slår ifrån sig kritiken. ”Vi har inte mandat i lagen”, säger hon.
Skolinspektionen ändrar sig. Man anser inte längre att det strider mot lagen att elever lämnar undervisningen för att delta i kulturskolan. Men ledigheten måste beviljas först, skriver myndigheten i ett tillsynsärende gällande Habo kommun.
Engelska skolan i Täby får backning av Skolinspektionen. Skolan har infört klädregler som inte är förenliga med skollagen och som drabbar framför allt flickornas frihet på skolan. Skolinspektionen kräver nu att åtgärder vidtas för att elevernas frihet och integritet säkras.
Lärare drar sig för att undervisa om bland annat politiska ideologier, reproduktion och mänskliga rättigheter, visar en ny rapport från Skolinspektionen. Det är oroväckande på så många sätt, skriver DN:s Vesna Prekopic.
Många lärare undviker att ta upp kontroversiella frågor i undervisningen för att slippa konflikter i klassrummet, konstaterar Skolinspektionen i en ny rapport. "Skolledningen måste visa att det här är ett prioriterat område", säger utredaren Karin Lindqvist.
Skolinspektionen efterlyser bättre stöd till elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling – annars riskerar de att tappa motivationen. Mellanstadieläraren Pernilla Olsson vill gärna erbjuda det stödet, men verkligheten står i vägen.