Under våren genomförde Skolinspektionen en kartläggning av 106 huvudmän med särskilt fokus på stöd till elever i grundskolan. Pandemin har påverkat möjligheterna att ge eleverna det stöd de behöver, men många huvudmän arbetar aktivt med att hantera och kompensera för de upplevda utmaningarna.
Den svenska skolan behöver ta sig an ett antal nya utmaningar, i spåren av coronapandemin. Det konstaterar Skolinspektionen i en kartläggning. Bland annat oroas man över att frånvaron bland många elever ökat.
Skolinspektionen har under våren genomfört drygt 260 inspektionssamtal med rektorer där vi ställt frågor om undervisning, betygsättning och garanterad undervisningstid. Slutrapporten bygger på en kvalitativ analys av 100 av dessa samtal. I maj presenterade vi även en delrapport av granskningen och mycket av resultaten bekräftas nu i slutrapporten. (pdf)
Römosseskolan, som tidigare kritiserats bland annat för könsseparerad undervisning, får rätt att öppna en ny enhet. Skolan anses nu uppfylla alla krav Skolinspektionen ställt. Men kontroller ska genomföras för att säkerställa just det.
Händelserna gällande misstänkta sexuella trakasserier och misshandel på en högstadieskola i Gnosjö kommun, har hittills resulterat i fyra ärenden hos Skolinspektionen och Barn- och elevombudet, BEO. Och det är sällan som BEO hanterar ärenden av det här slaget.
Skolinspektionen har granskat om inlämningsuppgifter är utformade och inramade på ett sätt som främjar elevernas lärande. Fokus för granskningen har legat på de samhällsorienterande ämnena i årskurs 8. Granskningen visar att det finns kvalitetsskillnader i uppgifternas utformning och i det lärarstöd som eleverna får.
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning av inlämningsuppgifter och lärarstöd vid eget arbete i samhällsorienterande ämnen (SO-ämnen) i årskurs 8. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 24 skolhuvudmän och 24 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)
När skolor kartlägger trygghetsproblem saknas ofta ett jämställdhetsperspektiv, enligt en rapport från Skolinspektionen. "Det är inte förvånande men samtidigt tragiskt", säger läraren Elinor Holmström.
Rapporten redovisar resultatet av Skolinspektionens kvalitetsgranskning med inriktning mot skolhuvudmäns och skolors insatser för jämställdhet i grundskolan. Iakttagelserna och slutsatserna gäller de 21 skolhuvudmän och 29 skolor som har granskats och avser därmed inte att ge en nationell bild av förhållandena. (pdf)