Skolinspektionen ska genom sin tillsyn säkerställa att barn och elever får en god och likvärdig utbildning, samt vidta åtgärder när så inte sker. Samtidigt har myndigheten kritiserats för att brista i sina uppföljningar, bland annat för att det finns omotiverade regionala skillnader. Hur ska Skolinspektionen se till att landets skolor håller måttet? Helén Ängmo, generaldirektör…
I höstens skolenkät 2018 deltog sammanlagt 1 580 skolenheter. I den här rapporten redovisar vi ett urval av resultaten från enkäten med fokus på trygghet, studiero, stöd och stimulans. (pdf)
Efter att metoden lågaffektivt bemötande av eleverna infördes på Hjulstaskolan i Spånga ledde det till en ”explosionsartad” höjning av antalet hot- och våldssituationer, enligt skyddsombudet. Arbetsmiljöverket kräver efter inspektion fortsatt kartläggning av hot och våld och hotar nu med vite.
I sin granskning pekar Skolinspektionen på flera brister i hem- och konsumentkunskapen vid svenska högstadieskolor. Hör Maria Sundkvist, avdelningschef på Skolinspektionen, och hem- och konsumentkunskapsläraren Johanna Björn om de brister som rapporten pekar ut. (webb-radio)
I denna granskning har Skolinspektionen undersökt kvaliteten i undervisningen i hem- och konsumentkunskap i grundskolans årskurs 7–9. Undervisningen har bedömts dels utifrån i vilken utsträckning undervisningen innehåller de tre kunskapsområden som kursplanen anger, dels utifrån undervisningens allmändidaktiska kvaliteter. (pdf)
Det finns brister i undervisningen av ämnet hem- och konsumentkunskap. Till exempel får eleverna inte tillräckliga kunskaper om privatekonomi. Det visar en utredning av 23 skolor som gjorts av Skolinspektionen.
En elev på en kommunal skola i Täby bör få 50.000 kronor i skadestånd av kommunen. Det beslutade Barn- och elevombudet (BEO) efter att Skolinspektionen kommit fram till att eleven kränkts, rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Att inspektionen pekar på att det tycks finnas ett samband mellan bristande kvalitet och mängden elever med sämre socioekonomiska förutsättningar , exempelvis många nyanlända, kan dock inte förvåna någon. Diskussionen bör därför handla om hur de skolorna kan fullgöra sitt uppdrag, skriver Tove Lifvendahl på ledarplats.
Hallå där, Anette Hamerslag, projektledare på Skolinspektionen! I mars presenterades er kvalitetsgranskning av grundskolans musikundervisning i årskurserna 7–9. Vad var syftet med den?
Intresset för att starta nya fristående skolor har sjunkit till en rekordlåg nivå. Det kan bero på att det inte längre är gratis att söka tillstånd, och att potentiella friskoleägare numera får sin bakgrund kontrollerad.