Elever som deltar i modersmålsundervisning presterar bättre i skolan än de elever som har rätt till modersmålsundervisning men inte deltar, visar en utredning.
Det finns inget som pekar på att modersmålsundervisning påverkar integration eller kunskapsutveckling negativt. Därför lägger regeringens utredare inte fram några förslag för att ändra den.
För att fler elever än idag ska klara både skolan och samhället behövs massiva insatser när det gäller språket. Och sekretesslagstiftningen måste förändras. Det skriver fem rektorer med elever från utanförskapsområden.
Regeringen pekar ut kunskaper i svenska som en av de viktigaste vägarna till integration. Men en fjärdedel av alla barn som läser svenska som andraspråk når inte godkänt betyg i årskurs nio – samtidigt saknar hälften av lärarna behörighet.
Fritidsaktiviteter efter skolan – det visade bli ett lyckat koncept på Paradisskolan på Tjärna Ängar i Borlänge. Nu sprids integrationsprojektet till fler skolor.
Obligatorisk förskoleklass från fem års ålder och 30 timmar förskola för barn till föräldralediga och arbetslösa. Det föreslår Gulan Avci (L), som är regeringens samordnare mot utanförskap.
Det är dags att lösa de riktiga problemen i skolan och stoppa utanförskapet. Varenda unge ska få chansen att göra just sin livsresa, skriver Muharrem Demirok (C) och Niels Paarup-Petersen (C).
Läs Skolportens intervju med prisbelönte talaren Charbel Gabro. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska som andraspråk och kommer att tala om mångfald och inkludering i skolan.
Kadir Meral kom till Sverige när han var 14 år. I dag jobbar han som föreläsare och författare och har precis kommit ut med en bok om integration och mångfald.
Det är glädjande att tonen nu är annorlunda från ledande socialdemokrater. Och vi välkomnar S nya engagemang för att fler barn ska lära sig svenska. Men till skillnad från S har L i flera års tid lyft det svenska språket som grunden för en fungerande integration, skriver skolminister Lotta Edholm i en replik.
Studiens övergripande syfte är att beskriva förutsättningar och hinder för romskt liv i Malmö. Syftet är också att beskriva förutsättningar, möjligheter och utmaningar som tjänstepersoner som arbetar med romsk inkludering upplever för sitt och kommunens arbete med att förverkliga lagen om nationella minoriteten avseende romer. (pdf)