Silje Melkild valgte å ikke ha fremmedspråk på ungdomsskolen. Det har gjort at hun nå har brukt to måneder på å sprenglese matte og ta eksamen som privatist.
Syftet med den nationella läskunnighetsstrategin är att förbättra läskunnigheten hos finländare i alla åldrar. I strategin betonas betydelsen av att mångsidigt öva läsfärdigheterna i vardagen, utbildningen och arbetslivet och att fästa särskild uppmärksamhet vid att stödja dem som har svagare läsfärdigheter.
Nationella läskunnighetsstrategin 2030 skildrar åtgärder som behövs göras i Finland för att stärka multilitterciteten. Eftersom läskunnigheten differentieras redan under den grundläggande utbildningen och antalet svaga läsare ökar framförallt bland unga behövs konkreta metoder för att vända riktningen nationellt, regionalt och lokalt. (pdf)
Lærarar har fire gonger så stor sjanse for å bli utsett for vald og trugsmål som tilsette i andre yrkar. I Utdanningsforbundet fryktar dei for kva det vil ha å seie for rekrutteringa til læraryrket.
Pedagogstudentene, Utdanningsforbundets studentorganisasjon, ønsker en litt annen løsning på opptakskravene til lærerutdanningen enn de regjeringen har bestemt.