Den tjeckiske presidenten Miloš Zeman tycker att UNHCR:s skolmaterial om flyktingar är ”farligt” och ”idiotiskt”. Materialet stoppas nu i tjeckiska skolor.
Var nionde barn i världen lever i dag i konfliktzoner – och de behöver gå i skolan. Dessa barn är i fokus för FN:s flyktingorgan Unicefs årliga barnappell.
One dip in exam results and their career could be at risk: it’s hardly surprising there’s a shortage of headteachers. Five school principals explain why they do it.
Politikere og eksperter advarer mot at skolers omdømme blir viktigere enn antall barn som opplever mobbing. To osloskoler registrerte kutt i mobbing fra 11 til 0 prosent på to skoleår.
I Finland kartlägger lärarna kunskapen hos eleverna redan första skolveckan. "Alla barn har olika behov och ska så klart få stöd i tid," säger Ann-Sofie Selin, speciallärare på Cygnaeus skola i Åbo .
Skolelederne er nødt til at støtte lærerne i ikke bare at undervise i det håndgribelige, men også i de ting, der er bredere og mere langsigtede. Det nytter ikke noget, at de kun er interesseret i synlige og kortsigtede resultater, for det forringer elevernes læring.