Forskning behövs. Internationella studier visar att lärarens skicklighet är avgörande för vad eleverna lär sig. Vi föreslår ett forskningsprojekt som på plats i de bästa länderna kartlägger kvaliteterna i undervisningen där, skriver fyra professorer i pedagogik.
Et målrettet kompetenceløft af undervisere kan få flere erhvervsskoleelever til at gennemføre deres grundforløb. Det gælder særligt fagligt svage elever, viser midtvejsevalueringen af Undervisningsministeriets FastholdelsesTaskforce.
Lärarna blev motor i sin egen fortbildning – skolpersonalen fick ansvar för att utveckla undervisningen på den egna skolan. Enligt OECD borde Sverige borde använda samma metod.
Nearly two-thirds of transgender youth in Canada say they’ve harmed themselves in the last year, and more than one in three have attempted suicide, according to a new national study.
Chances of securing a spot at top universities such as Cambridge have doubled in five academic years as the number of applicants has fallen but the number of places remained static.
"Det er høyst problematisk at forskning, som i utgangspunktet er basert på kritisk samhandling mellom forskere og forskningsfelt, blir bruk ukritisk med merkelappen ”evidens”. Forskning er til for å utfordre og forbedre skolen, ikke for å styre den." Det skriver Thomas Dahl, professor och forskningsledare vid NTNU.
I dag mødes undervisningsministeren med en række forskellige frivillige organisationer og parter på skole-, ungdomsuddannelses- og fritidsområdet for at drøfte, hvordan skoler og foreninger kan bidrage til det arbejde med at forebygge radikalisering blandt unge, som regeringen har igangsat.