Loke Landell, 10, har svårt att göra sig förstådd verbalt. Men hans lärare, som just nu utbildas inom språkstörningar, har tillsammans med Loke hittat ett lite oväntat sätt att kommunicera.
Ann S. Pihlgren är fil.dr, förskole- och skolutvecklare samt författare och föreläsare. Hon har skrivit ett flertal böcker, bland annat om högläsning, undervisning och lärande i förskolan. Ann har också varit en del av Skolverkets läslyft och tilldelats Läromedelsförfattarnas pris för bästa kurslitteratur.
Barn som inte kan slå en kullerbytta, stå på ett ben eller klippa med en sax. Efter larmen om elevers bristande rörelseförmåga lär Gymnastikförbundet ut grundmotorik till idrottslärare.
Läs Skolportens intervju med Lotta Borg Skoglund, överläkare och docent i psykiatri. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om hur vi kan bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism.
Samhällskunskapslärarna i högstadiet kan ha bristande kunskaper i nationella minoriteternas historia, anser förbundet Sveriges lärare. Ordförande Åsa Fahlén önskar att rektorerna och skolornas huvudmän tar hänsyn till de kunskapsluckorna som kan uppstå när man ändrar kursplanerna – som det har varit fallet när det gäller nationella minoriteter.
Läs Skolportens intervju med Håkan Larsson, professor i idrott. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Idrott och hälsa för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om integrering av teori och praktik i ämnet Idrott och hälsa.
Läs Skolportens intervju med Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i grundskolan och kommer att tala om framtidens digitala lärande.
Läs Skolportens intervju med forskaren Elin Ericsson. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Engelska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om språklärande med AI-baserade konversationsagenter.