I stället för att lappa och laga identifierade brister bör lärare och förskollärare få tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling som utvecklar både skolan och professionen, skriver Hans Adolfsson och B-O Molander vid Stockholms universitet.
Stockholms universitet vill förändra synen på lärarutbildningen. En lärarexamen ska inte ses som ett slut på lärarens utbildning - utan som en bra grund för läraryrket. Enligt Hans Adolfsson, prorektor vid Stockholms universitet, ska alla lärare få tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling.
Lärare och förskollärare måste få tillgång till kompetensutveckling som utvecklar både skolan och professionen på betald arbetstid. Det anser Hans Adolfsson, prorektor vid Stockholms universitet.
Johan Wendt, Mattecentrum, och Martin Lorentzon, Spotify, skriver på debattplats att det är dags att utbilda barn i de ämnen som de ska arbeta med i framtiden. Deras mål är att 2016 arrangera så kallade kodstugor runt om i landet där de kostnadsfritt lär barn att programmera.
Spotify vill komma tillrätta med bristen på kompetenta programmerare och går nu in som huvudsponsor för den nybildade föreningen Kodcentrum som har som mål att utbilda 100 000 barn i programmering fram till 2020.
Bli en bättre lärare genom kollegial handledning. Även en specialpedagog, som är van vid att handleda andra, kan lära sig mycket av denna form av kompetensutveckling, enligt forskaren Lill Langelotz.
Skolverket lanserade förra hösten ett nytt statsbidrag för kompetensutveckling av lärare i yrkesämnen. Över 500 lärare har fått del av bidraget hittills.
Det har uppstått en ond cirkel där kvaliteten på den kompetensutveckling som erbjuds lärarna är så låg att man lika gärna kan avstå. Det skriver Bo Jansson, ordförande Lärarnas Riksförbund och Christer Mattsson, lärare och grundare av Toleransprojektet.
– Tänk så här: vad behöver mina elever för att nå sina mål, och vad måste jag själv lära mig och göra annorlunda för att det ska bli möjligt? Helen Timperley, professor vid universitetet i Auckland, vill se en helt annan modell för lärares fortbildning – en modell där allt utgår från eleverna.
Utbildningsnivån inom barnomsorgen är låg i Botkyrka. Nu satsar kommunen miljonbelopp på att utbilda barnskötare. – Det har varit ett stort intresse för utbildningsplatserna, säger Arja Wallin från Kommunal.