Digitala kränkningar bland barn har blivit vanligare och har krupit ner i åldrarna. Det visar en enkät som Sveriges Radio gjort bland landets låg- och mellanstadierektorer. Britta Widahl, skolkurator i Bollnäs kommun, tror att vuxenvärlden inte hänger med i vad som sker bland unga, bland annat att det förekommer nakenbilder.
Allt yngre barn utsätts för kränkningar via mobilen eller datorn, enligt drygt 600 låg- och mellanstadierektorer i landet. Hanna Thermaenius, barnpsykolog på Rädda barnen, menar att föräldrars delaktighet är viktig, för att barn inte ska kränkas på chattar, sms eller annat.
Sabina Suntic är elevstödsamordnare på Byttorpsskolan och arbetar med alla typer av kränkningsärenden på skolan. En fördel med hennes roll är att hon hinner fånga upp kränkningar som sker. Hon efterlyser att vårdnadshavarna har koll på vad eleverna gör på nätet.
Digitala kränkningar är ett problem som krupit ner i åldrarna på många skolor. Enligt Sveriges Radios enkät upplever 600 låg- och mellanstadierektorer att allt yngre barn utsätter varandra för kränkningar via mobil och dator.
De drygt 1 000 lärare som svarat på vår undersökning berättar om en arbetsmiljö där hot och våld är skrämmande vanligt. Varannan har utsatts för fysiskt våld av elever. Sju av tio har upplevt situationer där elever betett sig aggressivt eller allmänt hotfullt, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Varannan lärare på låg- och mellanstadiet har utsatts för fysiskt våld. Värst är det för lärare i fritidshem, enligt en färsk medlemsundersökning från Lärarförbundet.
Allt yngre barn utsätts för kränkningar via mobilen eller datorn, berättar Pernilla Bredberg, rektor på Frändeskolan i Vänersborg där de jobbar aktivt mot näthat.
Oavsett om den är avsiktlig eller om den sker av misstag, så måste vi lärare vara vaksamma och agera mot rasism och antisemitism när vi upptäcker den. Det skriver Olle Linton, gymnasielärare i Stockholm.