Det behövs inga nya skolreformer. Lär istället av de många bra skolor som redan finns, skriver Anna-Karin Crutze utbildningsdirektör, Pysslingens grundskolor.
Till skillnad från i andra länder, ser inte svenska elever den egna insatsen som avgörande för goda resultat i skolan, visar en OECD-studie. Varifrån kommer den inställningen? Varför debatteras inte den frågan? Det undrar Helena Svantesson, lärare.
Den orgie av beskyllningar som följde om vem som var ansvarig för kunskapsraset i Pisa har inte blivit annat än slagträn i valdebatten, skriver professor Sven Engström, Chalmers.
Tro inte på dem som kräver mer pengar, mindre klasser och fler lärare utan att samtidigt nämna krav på eleverna. Det skriver Inger Enkvist, professor i spanska vid Lunds universitet.
Pisa-rapporten har beskrivits som en katalysator för en skoldebatt som länge legat och pyrt. Men alltför stora växlar dras på resultaten och nu är det läge att fundera på vilka frågor som egentligen är relevanta att ställa. Det skriver Helena Reistad,chefredaktör för Pedagogiska magasinet.
Jan Björklund har idag tillsatt en ny utredning. Förra veckans redovisning av PISA visar att det behöver göras en rad åtgärder för att förbättra svensk skola. Den utredning som regeringen i dag tillsätter kan vara en av flera sådana åtgärder.
När det dystra resultatet från 2012 års Pisa-undersökning redovisades i höstas förutspådde många att det skulle bli alliansens dödsstöt. Det skriver UNT på ledarplats.
Så dimper de ner i mejlkorgen igen, mejlen från dem som känner till den egentliga anledningen till varför resultaten sjunker i den svenska skolan, skriver Maria Sundén Jelmini.
OECD:s rapport om vad Sverige kan lära av länder som presterar bäst i Pisa 2012 har presenterats. Många av förslagen ligger i linje med vad SKL anser behövs för svensk skola.
Lär sig svenska elever för lite för att det är rörigt i klassrummen? Eller är det rörigt i klassrummen för att eleverna lär sig för lite? Ann-Charlotte Marteus gör i sin krönika en jämförelse mellan svenska och asiatiska elevers mentalitet.
Ha höga förväntningar på alla elever oavsett bakgrund och locka de bästa lärarna till de tuffaste klassrummen. De råden ger Andreas Schleicher, OECD:s utbildningschef, för att höja resultaten i den svenska skolan.