OECD:s Pisa-undersökning ska visa hur väl utbildningssystemen i olika länder fungerar. Efter indikationer på att Sverige har undantagit för många elever från deltagande granskar Riksrevisionen nu arbetet med att säkerställa ett tillförlitligt urval av elever till Pisa-undersökningen.
Antiklimax. Så kan man väl sammanfatta det oförändrade resultatet för svenska elever i Timss 2019 – en global kunskapsmätning i matematik och naturvetenskap som publicerades i går. Nu ger tre matteprofiler sin syn på hur resultatet ska lyfta.
Resultaten i TIMSS 19 visar att den positiva trenden bekräftas men det är samtidigt mycket oroande att likvärdigheten minskar. Vi måste hitta nya vägar att stärka skolor med sviktande kapacitet, säger Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund.
2019 års resultat för den svenska skolan i den globala kunskapsmätningen Timss beskrivs av utbildningsminister Anna Ekström som "ett styrkebesked". Från annat håll kommer dock skarp kritik mot utvecklingen.
Ordförande för Lärarnas riksförbund, Åsa Fahlén, drog en lättnadens suck när hon såg att uppgången från Timss-mätningen för fyra år ligger kvar. "Samtidigt kände jag en bestörtning över att likvärdigheten i den svenska skolan fortsätter att försämras".
Det blev ett oförändrat resultat för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019. Sverige fick i stort sett samma poäng i matematik och naturvetenskap som vid det positiva trendbrottet 2015.
Klasstorlekar skenar, elevhälsa och resurser snålas in och allt färre barn får det stöd de behöver för att klara undervisningen. Är det då konstigt att en fjärdedel av svenska elever inte går ut grundskolan med fullständiga betyg? Timms visar att vi måste satsa på skolan – på riktigt, skriver Lina Stenberg på ledarplats.
Svenska elevers resultat i Timss-mätningen är ett styrkebesked enligt utbildningsminister Anna Ekström. Samtidigt finns problem inom skolan som måste åtgärdas, menar hon.
I Pisa 2018 exkluderades drygt 11 procent av eleverna i årskurs 8. I Timss 2019 drygt 6 procent. Men andelen nyanlända elever har inte påverkat resultatet negativt, enligt Skolverket.
Forskaren Samuel Sollerman tycker att det är vettigt att delta, men man ska alltid tolka resultaten med försiktighet. Senaste resultatet kan ändå ge lärarna lite arbetsro.