Jag är oroad över att den brutna trenden leder till att våra politiker börjar slappna av och att debatten istället börjar handla om vem som förtjänar att äras, skriver Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbund studerandeförening
Svenska elever presterar bättre i matematik och läsförståelse. I naturvetenskap går resultaten också upp, även om uppgången inte är statistiskt säkerställd. Det var de glädjande siffror för Pisa 2015, som presenterades häromveckan.
De kommunala skolorna är bäst i Pisamätningen, enligt OECD, men Skolverket ser ingen skillnad. Forskaren Jonas Vlachos ger dem båda rätt och korar samtidigt en helt annan förlorare på friskolereformen.
Att tala om kunskap och nationella mål i relation till bildningsbegreppet öppnar för andra perspektiv på och resonemang om hur kunskapsresultaten kan höjas, skriver Ingrid Carlgren, professor emerita.
I årets Pisa visar det sig att den finska skolan som börjat ta efter de svenska reformerna har sjunkit, medan Estland nu ryckt åt sig tredje platsen globalt. Hur kommer det sig att Estland är så mycket bättre än Sverige och Finland? skriver Anders Hedman på ledarplats.
När det fina Pisa-resultaten visades häromdagen nämndes inte förskolans roll och del i detta. Det vi ser nu är ett resultat av många års arbete med undervisning i förskolan. Erkänn förskolans arbete och ge personalen en del av äran, skriver förskolechefen Anna Cederström på DN.Åsikt.
Trots bättre resultat i den senaste Pisamätningen är läsningen en stor utmaning för många elever. Pojkar läser sämre än flickor och nu görs mer för att lyfta de svagaste i skolan.
Svenska niondeklassare presterar bättre i matematik och läsförståelse, enligt Pisa-rapporten. Skolvärlden har pratat med några av Sveriges mest ledande skolforskare som gett sin syn på resultatet.
Estland och Finland är de grannländer lyckades bäst i Pisa, men allra bäst är Singapore som rankas högst i samtliga ämnen. Totalt deltod 72 länder i studien.
Både TIMSS och PISA har brutit trenden av fallande kunskapsresultat i skolan. Det hårda och engagerade arbetet hos skolledare och lärare får sin belöning skriver Ann-Charlotte Gavelin Rydman, ordförande för Lärarförbundet Skolledare.
Pisa-mätningen visar en förbättring för svenska elever. Men frågan är om det finns någon skillnad i resultaten mellan friskolor och kommunala skolor. Ja, säger OECD som ju står bakom Pisa-mätningen. Nej, säger Skolverket som gör sin egen analys av Pisa-resultaten.