DN skriver i dag att Pisa-resultatet kan vara missvisande eftersom eleverna var provtrötta och omotiverade när testet gjordes. Men Pisa-generalen är skeptisk. – Det är ett misstag att inte ta Pisa-resultatet på allvar, säger Magnus Oskarsson, projektledare för Pisa.
Sverige måste se framåt i stället för att fortsätta älta Pisa-undersökningarna. Det anser rektor Henrik Kamp på Fridaskolan i Trollhättan. Hans elever presterade klart sämre än normalt när de skrev Pisaprov.
Dagens Nyheter har granskat hur Pisa-proven genomförs och skriver att elever trötta på prov får höra att det inte är så viktigt. Dessutom påverkar det anonyma provet inte elevens betyg. Är diskussionen kring Pisa-resultatet missvisande? Borde vi fästa mindre vikt vid dessa resultat? Så tyckte läsarna på SvD.se.
Jan Björklund tror att resultatet av Pisaundersökningen, som visar att de svenska skolelevernas kunskaper sjunker, i allt väsentligt är korrekt. Detta trots den granskning i DN som visat att många provtrötta elever inte gjort sitt bästa på Pisa-testet eftersom det inte påverkar betygen.
Anders Jakobsson, professor i pedagogik, är inte förvånad över att många högpresterande elever struntade i Pisa-provet. "Motivation är avgörande", säger han.
Det är viktigt att provet utvärderas, säger Pisas projektledare i Sverige, Magnus Oskarsson. Han är medveten om att det kan finnas omotiverade elever, men tror inte att det är orsaken till att Sverige rasar i rankning.
Pisa-undersökningen, som mäter 15-åringars kunskaper i olika skolämnen, har stora brister. Resultatet kan vara missvisande, visar en omfattande datakörning som Dagens Nyheter har gjort.
Den svenska grundskolan och gymnasiet får kritik av EU-kommissionen för sjunkande kvalitet på undervisningen. Kritiken bygger den på Sveriges stora tapp i den senaste Pisa-undersökningen.
Det internationella motståndet mot Pisa-undersökningen växer. Inget test kan mäta kunskap, skriver Tomas Steinfeld, kulturkorrespondent och professor i kulturvetenskap.