Frågan är vilket resultat man skulle få om man drog roten ur antalet rapporter om katastroftillståndet i den svenska skolan. Det skriver Marcus Svensson på ledarplats.
De elever som presterat bäst i Pisa-undersökningarna de senaste tio åren började i skolan då lärarna var som mest utbildade. Därefter har Pisa-resultaten följt det dalande antalet högskoleutbildade lärare i skolan, visar Metros kartläggning.
I en tid när utvecklingen rusar i okontrollerbar fart mot en osäker framtid så överger världens skolpolitiker den tes som säger att elever inte ska lära för skolan utan för livet. Men standardtester, som Pisa, visar bara en sak, skriver författaren och debattören Per Åhlström i Dagens Samhälle.
Tisdagen blev det hårda uppvaknandets dag för dem som tänkt att svenska skolbarn må vara dåliga på trist strunt som multiplikationstabellen och Hallands floder - men de kommer att klara sig bra ändå, för de är ju så kreativa! Fel, fel, fel. Det skriver Expressen på ledarplats.
Säga vad man vill om skolminister Jan Björklund, men det går inte att förneka att han är flitig. Nu skall också ordningen och redan i skolan utredas, har han just kommit fram till. Det skriver Bo Persson på ledarplats.
Så har det kommit ytterligare en Pisa-studie som jämför svenska elevers resultat med andra länders. Ännu en gång lyfts frågan om att lärarkårens kompetens måste höjas. Ännu en gång lyfts frågan om att klasserna är för stora och så vidare. Ska jag själv bidra med någon teori finns det tecken på att så kallad curlinguppfostran…
Det är dags att de svenska politikerna slutar behandla skolan som en utspelsgenerator. Vi behöver inte fler statliga utredningar om tidigare betyg eller ordning och reda som ändå bara är beställningsverk från regeringen. Vi behöver en kriskommission, skriver Fredrik Jansson på ledarplats.
Kunskap kan inte kommenderas fram. Efter dagens Pisa-chock måste även Jan Björklund inse att svenska skolelever behöver mer tid för lärande. Att de behöver mer och bättre undervisning. Det skriver Eva Franchell.
Inte heller problemlösning är svenska elever bra på, visar senaste Pisa-resultaten.”Dystert”, säger skolforskaren Magnus Oskarsson, som menar att resultatet hänger ihop med att svenska elever presterar lågt också i traditionella kunskapsmätningar och läsförståelse.