De detaljrika kunskapskraven som uppfattats som svårtolkade har glesats ur i Skolverkets förslag på förändrade kurs- och ämnesplaner. Nu går förslaget ut på remiss.
Den debatt som förs om Skolverkets förslag till kursplanerevidering riskerar att förskjuta inflytandet över revideringsarbetet till högljudda debattörer med åtkomst till exklusiva åsiktsforum, såsom DN:s debattsidor. Rimligen borde processen hellre involvera forskare och lärare i samverkan, menar Anette Jahnke, lektor i pedagogik och projektledare vid forskningsinstitutet Ifous.
Många drog en lättnadens suck när Skolverket efter massiv kritik drog tillbaka förslaget om att stryka antiken ur grundskolans historieundervisning. Men förslaget till ny läroplan för historieämnet är bara toppen av ett isberg. Kanske ännu allvarligare är vad Skolverket planerar att göra med svenskämnet, skriver Lars Anders Johansson, Timbro.
Skolverket vill stryka lyriken, dramatiken, sagorna och myterna ur sina styrdokument för årskurserna 7 - 9. I stället vill man ha praktisk litteratur som uppfostrar.
Det är bra att Skolverket dragit tillbaka sitt förslag om att slopa antiken i undervisningen. Men vi anser att debatten har varit alltför förutsägbar och vill därför lyfta fram några bortglömda aspekter, skriver forskarna Lena Sjögren och Johannes Siapkas
Antiken får vara kvar, men något måste bort. Kanske kan en bättre historieundervisning fungera som medborgarfostran. Det skriver Jacob Sidenvall i en ledare.
Två allvarliga frågor inställer sig när man söker förklaringen till varför ett förslag från Skolverket inte är bättre grundat än att det bara överlever i offentligheten en vecka, skriver SvD på ledarplats.
Skolverket drar tillbaka förslaget om att stryka antiken ur kursplanen för historia i grundskolan. "Det är oerhört glädjande att Skolverket drar tillbaka ett så dumt förslag," säger Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet.
Eftersom syftet med historieämnet är att alla elever ska få en historisk referensram, ett historiemedvetande och historisk bildning vore det en stor felprioritering att ta bort epoken. Jag tror den omfattande kritiken kommer att leda till att förslaget i historia ändras så att antiken fortsatt finns kvar i ämnet. Allt annat vore en skandal. Det…
Antiken blir kvar i grundskolan. Utmärkt, men svenska elever borde få fler historietimmar. Är det rimligt att man har dubbelt så mycket slöjd som historia? skriver DN:s Maria Schottenius.
Efter massiv kritik drar Skolverket tillbaka förslaget att stryka antiken ur kursplanen för historia i grundskolan. Historielektionerna är överbelastade, enligt Skolverket – ett problem som kvarstår nu när antiken behålls.