Efter DN:s granskning om att lärarbristen drabbar de svagaste eleverna hårdast reagerar nu utbildningsminister Gustav Fridolin (MP). Han är kritisk mot kommunerna, som han menar inte följer lagen.
Skolor med dåligt rykte har stora problem att rekrytera utbildade lärare. Det berättar Lise-Lott Nilsson, rektor på Värner Rydénskolan i Malmö, som får många färre sökanden till sina tjänster än kollegerna.
Lärarbristen drabbar de svagaste eleverna hårdast. Skolor i socioekonomiskt utsatta områden har betydligt lägre andel utbildade lärare än andra skolor, visar DN:s granskning.
Lärarbristen påskyndar att det måste bli fler vägar in i yrket. Under ett panelsamtal diskuterade därför utbildningsministern, lärarfack och riksdagspartier om hur man ska skapa fler och bättre vägar in i läraryrket. "Det är jätteviktigt att vi får in fler", sa Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
För att försöka råda bot på den stora lärarbristen i Eskilstuna, så åker idag personal från skolan i Eskilstuna till Finland. Där ska de hålla jobbmässa i Åbo, för att försöka locka lärare därifrån.
Problemet med svenska skolan och lärare är framförallt att det finns för få ungdomar som vill satsa på att bli lärare, skriver Bo Karlsson Tidigare skolchef Eskilstuna kommun, rektor S:t Eskils gymnasium, prorektor Högskolan Eskilstuna-Västerås.
I Malmö har omsättningen av lärare ökat dramatiskt. Efter att i flera år ha legat på nio procent om året, så beräknas omsättningen bli 16 procent i år. Säkert ser det likadant ut hos många andra kommuner och friskoleägare också. De stora förlorarna är eleverna, skriver Sydsvenskans Emma Leijnse.