Låt skolans anställda fokusera på kärnuppdraget och ge staten ett ökat ansvar för finansiering av skolan, skriver Matz Nilsson vid Sveriges skolledarförbund.
Ska vi börja undervisa lika många timmar som vi ”slipper” p.g.a. assistenterna, så tvingas vi göra ett sämre arbete och riskerar att bli för stressade för att arbeta kvar, skriver läraren Jonas Nilsson.
Januariavtalets partier vill genomföra förslaget om Utvecklingstid. Det vill vi också, men vi vill ha ett vässat förslag som verkligen skapar jobbväxling och som fyller på i bristyrken. Det gör inte förslaget i sin nuvarande form, skriver Heike Erkers, Akademikerförbundet SSR, Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund och Heidi Stensmyren, Sveriges läkarförbund.
Alla vikariepooler på förskolan och i grundskolan slås samman till en och samma i Göteborg från och med oktober. Men det finns en stor oro hos personalen inom förskolan.
Efter SVT Nyheter Västs rapportering om förskolor och vikariebrist har många förskollärare hört av sig till redaktionen. Nu varnar de för att barnen blir lidande. "Man hinner inte med, och det är en hemsk känsla", säger Marcela Sepulveda.
Obehöriga lärare bör få rätten att sätta betyg om detta är godkänt av rektor, skriver centerpartisterna Niels Paarup Petersen, Anton Sauer och Joacim Ahlqvist.
Majoriteten av lärarna som handleder studenter får varken extratid avsatt eller ekonomisk ersättning – trots att praktiken är en central del i lärarutbildningen. Lärarbristen tas inte på allvar, anser lärarstudenterna.
Det blir allt svårare att locka nya till förskolläraryrket, och befintlig personal flyr. För dem som stannar kvar väntar ofta en tuff roll som ensam förskollärare i arbetslaget.
Var tredje lärare saknar legitimation. Och värre kommer det att bli. "Att lösa lärarbristen med att expandera lärarutbildningen är helt enkelt inte möjligt", säger Fredrik Svensson, utredare på UKÄ, Universitetskanslersämbetet.