Den 1 juli gäller lärarlegitimationsreformen fullt ut. Men det finns fortfarande delar i reformen som får orimliga konsekvenser för ett antal lärargrupper och som snarast behöver förändras. Här är Lärarnas Riksförbunds krav på förändringar.
Skolverkets jurist Björn Rudolfsson ger sin syn på lärargrupper som drabbas av orimliga konsekvenser till följd av hur legitimationsreformen är utformad.
Under perioden när speciallärarutbildningen inte fanns läste lågstadieläraren Inger Fridolfsson in en magister i specialpedagogik. Men eftersom hon saknar formell speciallärarexamen fick hon avslag på sin legitimationsansökan, trots att hon har rätt kunskaper.
Henric Sörblad har undervisat i gymnasiekurser i historia i åtta år. Trots det blir han inte behörig utifrån erfarenhet. Orsaken är att han fördelat sin undervisningstid mellan gymnasieskolan och komvux.
Ett antal lärarkategorier hamnar i kläm i dagens legitimationsregler. Men utbildningsminister Gustav Fridolin vill inte göra några snabba justeringar i reformen.
Vi kan fortsätta låtsas som om legitimationsreformen innebär att alla elever får behöriga lärare och rättssäkra bedömningar, att den lyfter skolresultaten och sänker betygsinflationen, skriver lärarstudenten Alexandra Alexandersson.
Yvonne Wikberg om lika utbildning som ger olika behörighet: Söka eller inte söka lärarlegitimation, det var frågan jag ställde mig. Vad skulle det ge mig om jag sökte eller inte sökte?
Drygt 130 000 grundskoleelever går i en fristående skola. I friskolorna är det mycket mer vanligt att lärare saknar legitimation i sina undervisningsämnen. Kommunerna har i snitt 29 procent obehöriga lärare. De fristående 47 procent, visar Skolverket statistik.
Mellan 15 000 och 20 000 lärare väntar på att få ut sin yrkeslegitimation från Skolverket. Men när kön är avbetad kommer lärarbristen fortfarande att vara lika stor — eller större.
Drygt 130 000 barn och ungdomar, eller 14 procent av grundskolans elever, går i en fristående skola. I de fristående skolorna är det mycket mer vanligt att lärare saknar legitimation i de ämnen de undervisar i.