New edtech tools are making it easier for teachers to complete tasks like generating lessons and providing differentiated texts, freeing up time for them to work with students.
Lis Zacho er flere gange lykkedes med at skaffe store beløb til sin undervisning. Det gør hun via fonde, som hun oplever som en god og nem mulighed. Men hun mener samtidig, at det er etisk forkert.
Her får du tips fra tillitsvalgte om hva du må huske på å kreve som lærer og barnehagelærer. "Mange har fått opp øynene for hva de har krav på", sier Espen Rustad.
Läs Skolportens intervju med Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om undervisningskvalitet i svenskämnet.
Läraren Gunilla Adelaja om den viktiga arbetstiden: ”Tänk om vi kunde fortsätta att utveckla ferietjänsterna. Tänk om vi kunde få arbeta 35 timmar i veckan. Punkt.”
En lärare i Jönköping får en skriftlig varning för att ha delat ut en olämplig skoluppgift. Läraren stängdes av utan lön, men får nu pengarna retroaktivt.
Jag ska prova att dricka kaffet varmt, äta opedagogiska luncher och ta mig igenom både Kalle Ankas julafton och julklappsutdelning utan varken bildstöd eller instruktioner i flera led, skriver Maria Wiman inför julledigheten.
Olivia Tjernström är gymnasielärare på Täby Enskilda Gymnasium. Här berättar Olivia om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Båda våra tidigare fackförbund gav gång på gång vika inför arbetsgivarsidan i slutna avtalsförhandlingar. Den här gången kräver vi ett annat resultat av det nya gemensamma fackförbundet”, skriver knappt 400 lärare i en debattartikel.
När man läser Mia Smiths replik framstår det som att vi skulle mena att det räcker med att ha engelska som modersmål för att undervisa i ämnet engelska. Så är det givetvis inte, skriver Anna Sörelius Nordenborg, i en replik.