Struktur, god ämneskunskap och en bra relation till eleverna. Det är några byggstenar när Camilla Heiskanen på Vifolkaskolan leder undervisningen i SO.
Det går på en sekund. Läraren Caroline Andersson känner den unga elevens fasta grepp runt sin hals. Hon tänker: Det gör inte ont men snart slutar jag andas. På något sätt får hon bort hans händer och tar sig tillbaka in i klassrummet. Då skriker han: "Fan vad svag du är. Du borde träna mer."
Det går en röd tråd mellan stress, utbrändhet och nedbemanningar till att oftare bli utsatt för våld. "Det kan kanske vara så illa att de besinningslösa attackerna är lite som toppen på ett isberg, att det är den yttersta konsekvensen av dålig arbetsmiljö och besparingar i skolan," säger kriminologen Sofia Wikman.
Efter att ha blivit attackerad av en elev startar läraren Caroline Andersson ett upprop på sociala medier. Hon vill få fler att reagera mot våldet som drabbar lärarna i skolan.
Den senaste tiden har två skolor i Kiruna kommun stängts till följd av skyddsstopp. På grund av underbemanning har de befintliga lärarna blivit utarbetade med både psykiska och fysiska symtom som följd. Arbetsplatsen har alltså stängts för att situationen anses utgöra ett hot mot lärarnas hälsa, skriver Henrik l Barva på ledarplats.
I Kiruna står den nya Raketskolan tom. Lärarbrist gör undervisning omöjlig. En illustration av när innehåll och kunnande underordnas form, skriver SvD på ledarplats.
Amid teacher shortages, pandemic disruptions and educator burnout, poorly managed professional development places an undue burden on already-stressed teachers, Kati Begen, a biology teacher. Replacing redundant and unnecessary training with enjoyable, content-specific professional development will increase teacher growth and engagement, Begen asserts.
Ställ höga krav även på språksvaga elever – men se till att ge dem det stöd som krävs för att klara uppgifterna. Det säger Caroline Hatcher, årets mottagare av Berättarministeriets pris Pennsvärdet.
Situationen för språklärarna har varit pressad länge. Kämpigt har blivit det nya normala, menar Språklärarnas riksförbund. Ohållbart, säger språklärarna själva.
Skolerne mangler generelt ikke lærere, og derfor starter så få nye lærere karrieren i folkeskolen. Det mener uddannelsesdekan og mangeårig leder for læreruddannelsen på Via.