Man stannar länge, trivs med kollegorna och uppskattar friheten i yrket. Ändå gnager en missnöjdhet: lönen. En ny rapport från Folkbildningsrådet visar att folkhögskollärare i stort är nöjda med sitt arbete, men kritiska till låga löner och osäkra anställningar.
Hur har lärarnas roll förändrats inom folkhögskolan under de senaste tio åren, och vad är det som driver dem i arbetet? Dessa och andra frågor analyseras i rapporten Utan färdigt facit – Folkhögskolans lärarkår mellan frihet och tradition. (pdf)
dministrativ börda, visstidsanställningar och en alltmer expansiv lärarkår i en tid av ekonomisk oro. Det är verkligheten för dagens lärare på svenska folkhögskolor, visar en rapport av Folkbildningsrådet.
Rigtige mange med en læreruddannelse vælger et job i folkeskolen fra og enten videreuddanner sig eller finder andre græsgange. Den udvikling bekymrer både Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen.
Samtidig med at mange timer i folkeskolen læses af unge uden en læreruddannelse, går mange lærere rundt uden job. Både Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen anerkender paradokset.
Danmarks Lærerforening lægger op til at tale arbejdstid ved de kommende overenskomstforhandlinger, men lærerformanden retter også en skarp kritik mod Christiansborg for at glemme arbejdsmiljøet i kampen for arbejdskraft.
Hur kommer det sig att mina fem år på Mårdtorpsgatan fortfarande är de bästa i mitt yrkesliv? Kan det ha att göra med hur min chef Ulla praktiserade självbestämmandeteorins tre ben? Jag hann knappt börja förrän jag och en kollega blev pedagogiska utvecklingsledare.
Det är skillnad på att vara en auktoritet och att vara auktoritär. Det senare hör inte hemma i skolan. Genom att skapa en skolmiljö som är trygg, förutsägbar, tydlig och konsekvent skapar vi en miljö där vuxna leder och är en auktoritet, utan att behöva vara auktoritära i sitt yrkesutövande, skriver Linnea Lindquist i en…
Huvudmännens kännedom om nya professionsprogrammet är fortfarande låg. Det menar Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare. – Det är jätteviktigt att huvudmännen får upp ögonen för det ansvar de har, säger han. Lärarfacket kräver att lärare som meriterar sig inom programmet också märker det i lönekuvertet.
Lärare bör fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning – och vara hyggliga, respektfulla, uppmärksamma vuxna i det arbetet, skriver Filippa Mannerheim med anledning av ”relationsdebatten”.