I denna promemoria föreslås att ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare ska inrättas med syftet stärka skolprofessionerna, höja kvaliteten på utbildningen och öka skolprofessionernas attraktionskraft (pdf).
Inrättandet av ett professionsprogram är en långsiktig insats för att fortsätta förbättra kunskapsresultaten och göra skolprofessionerna mer attraktiva. Det är viktigt, inte minst för att få fler utbildade lärare, säger utbildningsminister Anna Ekström i ett pressmeddelande från Utbildningsdepartementet.
Regeringens förslag om ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare inrättas är välkommet, menar Lärarförbundet i ett pressmeddelande. Professionen behöver goda möjligheter till professionell utveckling och ämnesfördjupning, säger Robert Fahlgren, Lärarförbundets andre vice ordförande.
Bättre karriärmöjligheter är bra. Men det är knappast möjligheten att stiga i graderna som lockar människor att bli lärare. Det är snarare att man kan jobba självständigt – åtminstone är det idealet som bör återupprättas, skriver Mathias Bred i en ledare.
I en promemoria från Utbildningsdepartementet föreslås att ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare ska inrättas med syftet stärka skolprofessionerna, höja kvaliteten på utbildningen och öka skolprofessionernas attraktionskraft.
Mer än var fjärde grundskollärare har blivit utsatt för hotfulla situationer, enligt en färsk rapport från Lärarförbundet. Samtidigt ser Arbetsmiljöverket att sjukfrånvaron bland personal ökar på flera håll – särskilt drabbad är region Östergötland.
John Johansson njuter av sommarlovet. Han har klarat gymnasiet efter en tuff skolgång på grund av en hjärntumör som han fick redan som fyraåring. Yrkesläraren Anders Lindell lyfter han fram som extra viktig.
”Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur” (CuEEd-LL) heter den nya forskarskolan som har fått närmare 39 miljoner kronor i anslag från Vetenskapsrådet fram till och med 2026. Projektet syftar till att bygga upp forskningskapacitet bland lärarutbildare, för att förbereda nästa generations lärare att undervisa för svenska skolans mångfald.
Med hjälp av musik kan livet fyllas med fina upplevelser. Det verktyget vill Gunnar Persson, musiklärare på S:t Eriks gymnasiesärskola, föra vidare. I fjol utsågs han till Årets lärare inom denna skolform.