– God morgon allihopa och välkomna tillbaka! Nu är det måndag och vi har en hel vecka framför oss, säger läraren Ebba Naylor, till klassen via datorn. Det är en ovanlig vardag på Platengymnasiet i Motala.
Lärare på Stocksundsskolan som mist en anställd till covid-19 är oroliga för smittspridning. "Det är jobbigt att gå till arbetet," säger en av dem till Skolvärlden.
En lågstadielärare i Skåne, som valt att vara anonym, vittnar om läget i grundskolans värld. Enligt henne finns inga förutsättningar för social distansering och rädslan för att hon och hennes kollegor ska bli smittade är stor.
Om drygt en vecka går sjukskrivningen ut. Då måste förskolläraren Lis-Maj Eriksson gå tillbaka till jobbet – trots att hon har två kroniska sjukdomar. Om inte regeringens smittbärarpenning är klar tills dess.
Coronapanedemin har delat upp lärarkåren i två läger: de som vill jobba hemifrån och de som vill fortsätta komma till arbetsplatsen som vanligt. Inom gymnasie- och vuxenutbildningen i Borås får lärarna själva välja.
”Flexibilitet” säger utbildningsminister Anna Ekström om att öppna för distansundervisning i grundskolan. ”Arbetsmiljörisk” menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.
Även när det kommer till distansundervisning behövs en lärare som leder arbetet. Läraren är och förblir den centrala och mest behövliga aktören i all skolans undervisning”, skriver Rolf Ekelund, filosofie magister, utbildad ämneslärare, tidigare läromedelsförläggare.
I början av mars stängde Katedralskolan i Växjö sina lektionssalar. Sedan dess får skolans 1400 elever undervisning på distans. En annorlunda situationen för dem – men också för lärarna som nu jobbar i tomma klassrum.