Den 18 maj tar lärarkåren till gatorna i en landsomfattande manifestation för att protestera mot besparingar på skola, fritidshem och förskola. Lärarmarschen och Förskoleupproret vill väcka opinion och sätta stopp för ytterligare nedskärningar.
Lärarnas arbetstid är skolans viktigaste resurs. Det är med lärarnas samlade kompetens och tid som elevresultaten ska förbättras. Många rektorer och lärare upplever dock svårigheter i diskussionerna kring lärares arbetstid och arbetets innehåll. Hur ska arbetstiden användas, vilka arbetsuppgifter ska lärare utföra och hur ska arbetsuppgifterna prioriteras? (pdf)
På Ferlinskolan i Filipstad används en arbetstidsmodell för att undvika extraarbete för lärare. "För att få en rimlig arbetsbelastning är den här modellen viktig", säger rektor Gun Palmqvist.
It has been a year since teachers began walking out en masse to protest the state of public education in the U.S. But in many of the states that saw significant activism from teachers in the past year, educators say they’re still fighting for the same changes.
Komvuxlärarna har ofta sämre villkor än andra lärare. Det gäller inte minst den växande andel lärare som är anställda hos privata anordnare. Men nu föreslås förbättringar.
Förbud är inget för skolgårdsläraren Gustav Sundh. Varje dag planeras nya utvecklande rastaktiviteter – med hjälp av ”djupdykare, ”helikoptrar” och ”lotsar”.
Lärare har inte tid för planering, efterarbete eller formativ undervisning enligt en enkät från Karlstads universitet. Vissa av problemen kan ses i alla typer av skolor oavsett vilka stadier det rör sig om. "Planeringen och efterarbetet är skolans kärnverksamhet vid sidan av själva undervisningen", säger Kenneth Nordgren, professor i samhällsvetenskapernas didaktik på Karlstad Universitet.
Idag får vi lärare ägna för lite tid åt det som vi är utbildade till; att undervisa, planera samt följa upp vår undervisning - vår tid läggs alltmer på annat, skriver Peter Hagelberg, kommunombud, och Johan Runesson, ledamot förbundsstyrelsen, Lärarnas Riksförbund.
Lärare tjänar för mycket. De får betala sina egna löneökningar med högre arbetsbelastning och sämre hälsa, hävdar läraren och kommunbudgetgranskaren Marcus Larsson.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Ann-Charlotte Jönsson undervisar på lågstadiet på Mörrums skola. Här berättar Ann-Charlotte om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.