Slöjdlärare kan känna sig ensamma på sin skola. De saknar ofta kollegor att bolla med – och det är ont om möjligheter till fortbildning. Det ville slöjdläraren Karolin Wagner råda bot på. För tredje året i rad ordnade hon förra veckan en fortbildningsdag.
Som barn hittade han på ursäkter för att slippa idrottslektionerna. I januari i år tog Oscar Mikaelsson, numera idrotts- och fritidshemslärare, emot utmärkelsen Årets peppare ur prins Daniels hand. ”Scouterna räddade mig från att bli en som bara sitter framför datorn”, säger han.
Lärare på Åland får bonus för arbetsuppgifter utanför undervisningen, upp till 1 500 kronor i månaden. Men för lärarfacket handlar det om att synliggöra arbetsbelastningen. "Det är alldeles för många som har för mycket", säger Karsten Steiner, huvudförtroendeman för Ålands lärarförening, till finländska Läraren.
”I svenska skolan står bedömningen i förgrunden. Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen”, skriver Maria Wiman efter att ha läst Ämneslärerens granskning om bedömningshetsen.
Lärare upplever hård press från föräldrar vid betygssättning, vilket enligt lärarfacket hotar både arbetsmiljö och rättssäkerhet. Engelskläraren Ulrika Björkblom-Agah berättar om ett föräldradrev som ledde till långtidssjukskrivning, efter kritik mot ett betyg hon satt.
Lärarlegitimationerna har inte fått avsedd effekt. För att höja kvaliteten på lärarkåren och öka yrkets status behöver också lärarutbildningen förbättras och rätt personer söka sig dit. Det skriver Simon Johansson i en ledare.
Lärarstiftelsen lanserar boken En sagolik konstskatt – en unik berättelse om hur svenska lärare i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet lade grunden till en av landets mest omfattande och högkvalitativa kultursatsningar för barn.
”Risken att bli klämd och bortkollrad av utomstående parter tycks bestå, liksom betydelsen av att lärarkåren själva äger sin professionella expertis, definierar sina egna behov och håller samman”. Erik Cardelús läser om en klassisk studie om läraryrket.
Oslo, Bergen og Trondheim har fått økte kostnader på over 90 millioner siden de første masterutdannede lærerne ble uteksaminert våren 2022. Byrådene krever at regjeringen tar ansvar.
I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg i en krönika.