Läraryrket målas ofta upp som krispräglat och det är nästan alltid problemen som lyfts fram. Det anser läraren Maria Wiman, som vill se en mer nyanserad offentlig debatt där flera röster får höras. "Jag och mina kollegor känner inte igen oss i den bild som målas upp", säger hon.
Ge de vuxna i skolan verktyg att bryta våldsspiraler genom att möta barnen lugnt och respektfullt, skriver de två vänsterpartisterna Hanna Thomé och Anders Skans
Gymnasieläraren Kadir Meral gick till jobbet med glädje varje dag i femton år. Men nu har han fått nog: "Varför lämnar jag då, undrar ni. Svaret är enkelt."
En undersökning bland LR-medlemmar i Malmö vittnar om hur lärare utsätts för slag, sparkar och kränkts verbalt. Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vill se skärpta straff mot de som hotar och utövar våld mot lärare.
Jobbet som specialpedagog innebär täta kontakter med kollegor, elevhälsa, föräldrar, BUP och socialtjänst. Arbetet sker på flera nivåer, men med en sak i fokus: "Jag jobbar för eleven", säger Anna Ternhag, specialpedagog vid Lillholmsskolan i Stockholm.
Hot, våld och kränkningar är en del av många lärares vardag, enligt en enkät som Lärarnas Riksförbund i Malmö gjort. Detta har utlöst en debatt kring vem som egentligen har ansvaret för att förbättra den, på vissa skolor, ohållbara arbetsmiljön som lärare vittnar om. Hör Isak Skogstad, lärare och debattör, Anders Malmquist, grundskoledirektör Malmö, Catharina Niwhede, Lärarnas riksförbund. (webb-radio)
Politiker och arbetsgivare måste ge lärare och skolledare förutsättningar att ta sitt professionella ansvar. Förstärk samarbetet med andra yrkesgrupper som kan bli en del i att skapa förutsättningar för en likvärdig skola för alla Malmös barn och unga. Det skriver Marie Wall Almquist, ordförande för Lärarförbundet i Malmö.
Anna-Karin Gustafsson har arbetat som lärare i dryga 20 år, men nu får det vara nog. Hon har tröttnat på kaoset och avsaknaden av ordning i klassrummen.