– De lärare som nu är nominerade till Guldäpplet röjer vägen för kollegor i hela landet, i ett lärande stött av digitala verktyg. Det säger Peter Becker, ordförande i Stiftelsen DIU och juryn för lärarpriset Guldäpplet.
En kändis som NO-vikarie. Det är Skolverkets nya grepp för att locka unga till läraryrket. Kändisbesöken är ett led i kampanjen ”För det vidare” som Skolverket genomför på uppdrag av regeringen, med syfte att öka läraryrkets status.
Gymnasieläraren Katja Hvenmark-Nilsson har skrivit boken som hon själv hade velat ha när hon stod framför sin första klass. Hon ger rådet att hitta tid med kollegorna för gemensam planering, och att vara tydlig mot eleverna.
Mer undervisning – mindre administration! En lämplig slogan för en valaffisch 2014 kanske? Få frågor är så heta som denna just nu: att lärarna måste få ägna sig åt det som borde vara deras huvuduppgift, nämligen att vägleda och undervisa eleverna. Det skriver Kerstin Hansen.
Lärares arbetsbelastning har ökat över tid och lärares arbetstid ägnas i ökad utsträckning åt administration och dokumentation. Regeringen föreslår därför ändringar i skollagen som ger lärarna mer tid för undervisning, samtidigt som uppföljningen av varje elevs kunskapsutveckling och behov av stöd säkerställs.
Tre lärare från Råsundaskolan i Solna har utsetts till vinnare som Årets SMARTaste lärarlag. De prisas med fyra dagars kompetensutveckling på Malta i september.
Sommarlovet är slut – åtminstone för lärarna. På Lerbäckskolan i Lund längtar pedagogerna efter eleverna, men fasar för att ta sig an all dokumentation.
Skyldigheten för lärare att upprätta åtgärdsprogram för elever med behov av särskilt stöd avskaffas. Det föreslår en utredning som hoppas att det ska ge lärarna mer tid att undervisa. Men åtgärdsprogram ska fortfarande utfärdas, om föräldrarna begär det.