Dagens kvote 2-ansøgningstal får KP-rektor Anne Vang Rasmussen til at appellere til Christiansborg om at prioritere professionshøjskoleuddannelserne økonomisk.
Sidste års lille stigning i antallet af kvote 2-ansøgere til læreruddannelsen er forduftet. Ansøgertallet er igen på samme niveau, som før politikerne vedtog at løfte læreruddannelsen.
Förutom nedskärningar, underbemanning och dålig arbetsmiljö så bidrar även förskollärares låga status till att intresset för att bli förskollärare har rasat. Detta behöver förändras om vi ska locka människor till vår utbildning och detta viktiga yrke, skriver Alexandra Söderman.
Frafaldet fra læreruddannelsen stiger, og flere falder fra lærerstudiet end fra både sygeplejerske-, pædagog- og socialrådgiveruddannelserne, viser nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet. Lærerstudiet har også svært ved at holde på studerende med højt studentereksamensgennemsnit.
"Man snakker om KI i mange fag, men vi undervises ikke så mye i bruken av det", sier lærerstudent Elise Glad Lien. Ved lærerutdanningene er svaret at de ikke har troen på KI som eget fag.
Fler lärare behövs, inte minst i norra Sverige. Därför satsar Luleå tekniska universitet på en helt ny ämneslärarutbildning, med distansundervisning och stor flexibilitet. Ämneslärarutbildningen är inriktad mot både högstadiet och gymnasieskolan och har flera valmöjligheter på kombinationer av ämnen, tack vare ett nytt samarbete mellan flera universitet och högskolor.
Umeå kommun och Lärarhögskolan vid Umeå universitet har kommit överens om en gemensam vision för sitt strategiska samarbete de närmsta tio åren. Det yttersta målet är att öka attraktiviteten för läraryrket och att öka antalet legitimerade lärare.
Med tanke på den centrala roll välutbildade lärare har i svensk skola vore en satsning på lärarutbildningen, i stället för en neddragning, en satsning på svenska elevers resultat, skriver Styrelsen Riksföreningen Universitet och Högskola, Sveriges Lärare.
Svak rekruttering til lærerutdanningene vil få økonomiske konsekvenser og kan føre til et årlig inntektstap på 600 millioner kroner, ifølge lærerdekan.
Jobber du som ukvalifisert lærer eller har du en universitetsutdannelse, kan du få over 100 000 kroner til for å bli lærer. Du trenger ikke jobbe i skolen mens du studerer - og staten tar regninga.
Regeringen utreder hur lärar- och förskollärarutbildningarna ska utvecklas. Här är punkterna Sveriges Lärare inte vill att utredaren ska missa. "Kraven på studenterna måste både höjas och bli mer jämbördiga", säger förbundsordförande Åsa Fahlén.