Lärarutbildningen ska inte byggas ut i en takt som innebär att antagningspoängen eller kvaliteten sjunker, säger Helene Hellmark Knutsson (S). Hon öppnar för att behörighetskraven för att antas på ämneslärarutbildningen kan behöva skärpas.
Det kan bli skärpta krav för att komma in på ämneslärarutbildningen. Högskoleminister Helene Hellmark Knutsson (S) är beredd att se över antagningskraven sedan en ny rapport visat att det är studenter med låga betyg som hoppar av.
Studenter som kommer in på lärarutbildningen med låga betyg hoppar av i högre grad än studenter med höga gymnasiebetyg. Att bygga ut lärarutbildningen skulle öka den gruppen studenter – och alltså även avhoppen. Det visar en ny analys från Universitetskanslersämbetet (UKÄ).
Studenternas förkunskaper påverkar i vilken grad de klarar av lärarutbildningen. En ny statistisk analys från UKÄ visar att av de studenter på ämneslärarutbildningen som kommit in på högst gymnasiebetyg väljer 85 procent att fortsätta efter första året.
Lärarstudenter med höga gymnasiebetyg stannar kvar på utbildningen. De stora avhoppen utgörs av de med sämre skolresultat, visar en rapport. Fler utbildningsplatser skulle inte leda till många fler färdiga lärare – snarare till ännu större avhopp. ”Ett verkligt dilemma”, säger utredaren till SvD.
A och O för en välfungerande VFU är att det på skolan finns någon med tid, överblick och kunskap om vad VFU ska innehålla. På Trädgårdsstadsskolan, en övningsskola i Tullinge, finns allt under samma tak.
Det är svårt att se att en koncentration av ämneslärarutbildningen till sex universitet skulle resultera i fler examinerade lärare. Det tror i varje fall inte rektor Håkan Pihl vid Högskolan Kristianstad och Henrik Svensson, chef för högskolans sektion med ansvar för lärarutbildningen.
Kristianstad Koncentrera ämneslärarutbildningarna till sex av landets stora universitet. Mindre högskolor som Kristianstad och Malmö har inte samma kritiska massa för att ge lärarstudenterna den bästa utbildningen.
Gymnasieläraren Pelle Brändén i Uppsala är inte förvånad över att många lärarstudenter upplever att handledarna inte har tid. "Det ligger helt i linje med vad vi upplevt", säger han.
Kommuner och lärosäten måste få klara riktlinjer för lärarstudenternas VFU-perioder. Det efterlyser Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund. "Handledaren ska veta från början att det finns tid till uppdraget, säger hon.