Regeringen vill locka fler studenter till ämneslärarutbildningen för årskurs 7–9 genom en förnyad utbildning med större flexibilitet och fördjupade ämnesstudier.
Bara hälften av de som i dag börjar på utbildningen för lärare i årskurs 7–9 tar sig igenom utbildningen. Antalet sökande är också lågt. Därför måste lärarutbildningen bli mer attraktiv. Vi har flera förslag på hur detta kan göras, skriver Helene Hellmark Knutsson (S).
Lärarutbildningens fokus har flyttats från yrkesfrågor till forskarutbildningsbehörighet och det har haft en negativ påverkan på yrkesfrågorna, skriver Sten-Bertil Olsson, disputerad företagsekonom, f.d. skoldirektör, rektor, studierektor, adjunkt och styrelseledamot vid Lärarhögskola.
Jan Björklund (L) och Helene Hellmark Knutsson (S) var stundtals eniga när de debatterade lärarutbildningens framtid på LR:s seminarium på onsdagen. Men i frågan om vilka som ska få examinera ämneslärare är de inte överens.
För lågt ställda krav, för lite undervisningstid och för lite kunskaper inom viktiga områden som metodik, specialpedagogik och betyg och bedömning. Det visar en ny undersökning om den svenska lärarutbildningen.
I en enkät bland lärarstudenter är det tydligt att kvaliteten inte är tillräckligt bra på utbildningarna. Detta är en viktig och central fråga för hela skolan, skriver Åsa Fahlén och Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbund.
Bättre kvalitet – inte större kvantitet. Det är vad lärarutbildningen i Sverige behöver, skriver Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening, och Christer Nylander (L).
Stärk lärarutbildningen under grundutbildningen. Rätt förvaltat kan övningsverksamheten utgöra ett välbehövligt lyft för de skolor som ingår. Det skriver Lena Hallengren, (S) och Isak Skogstad, Lärarnas riksförbunds studerandeförening.
För att skapa fler vägar till läraryrket investerar regeringen bland annat i verksamheter med särskild kompletterande pedagogisk utbildning (KPU). En av dessa försöksverksamheter bedrivs i samarbete med organisationen Teach for Sweden.
Hur fungerar det med datorspel i undervisningen? Det går att få reda på via något av universitetens kurser i spelbaserat lärande. I Umeå och Göteborg finns kurser på halvfart som tar upp hur spel kan introduceras i klassrummet.
Nyutexaminerade lärare får knappt någon eller högst otillräcklig introduktion och handledning när de kommer ut i arbetslivet. Det är ohållbart, inte minst i en situation där lärare ofta överger läraryrket, vilket i sin tur lämnar skolan i en akut lärarbrist, skriver Petter Ådahl, ordförande Lärarförbundet Student.