Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Lärarutbildning"

Visar sida 124 av 180

Nyhetskategorier

”Minska antalet lärosäten som har lärarutbildning”

2016-05-06
Trots att lärarutbildningen gjorts om slutar nästan 40 procent av de blivande högstadielärarna före examen. Lärarutbildningarna måste stärkas och det måste bli lättare för lärare som lämnat yrket att komma tillbaka. En åtgärd är att minska antalet lärosäten för att öka utbildningens kvalitet, skriver Isak Skogstad, Lärarnas Riksförbunds studerandeförening.
Nyhetskategorier

”Integrerad vetenskaplig grund bättre än särlösning”

2016-05-01
REPLIK. Lärarutbildningens vetenskapliga grund behöver stärkas och professionsnära forskning är en viktig del (DN Debatt 26/4). Men det kräver en bred vetenskaplig förankring. Professionsfakulteter gör dock inte lärarutbildningen till en etablerad del av högskolesystemet utan skulle istället innebära en organisatorisk särlösning, skriver företrädare för Göteborgs universitet.
Nyhetskategorier

”Lärarutbildningen är gravt underfinansierad”

2016-05-01
REPLIK. En rad inflytelserika aktörer på skolans och skolforskningens område beskriver såväl det problematiska läget för dagens lärarutbildning som ett förslag till en ny struktur för utbildning och forskning inom skolans område. Vi har egen organisation på Malmö högskola, men det löser inte problemet med den grava underfinansieringen, skriver Anders Linde-Laursen och Bim Riddersporre.
1123124125180