Sundbybergs kommunalråd vill säkra tillgången på skickliga lärare i kommunen genom att satsa på ett särskilt lärarprogram för elever med toppbetyg från gymnasiet och högskolan.
I Sundbyberg vill kommunalrådet och socialdemokraterna att man satsar på att locka toppstudenter till lärarutbildningarna, med garanterat jobb i kommunen. Oppositionsrådet är dock inte imponerat.
Moderaterna vill införa ett ”lämplighetstest” på landets lärarutbildningar. ”Jag tror att tiden är mogen nu”, säger partiets utbildningspolitiske talesman Tomas Tobé.
Att individanpassa undervisningen har aldrig varit enkelt och det har inte blivit lättare idag. Det säger lärarutbildaren, Åsa Morberg, som efterlyser mer yrkespraktik i lärarutbildningen.
Lärosätena har i dag uppenbara problem att locka blivande natur- och mattelärare. Och få lärosäten tror att regeringens bonuspeng kommer att förändra den saken.
Regeringen vill ha en gemensam ingång till ämneslärarutbildningen, oavsett om man tänkt sig undervisa på högstadiet eller gymnasiet. Bakgrunden är det låga intresset för att utbilda sig till ämneslärare mot år 7-9.
Alldeles för få studenter vill endast bli högstadielärare. Därför föreslår regeringen att utbildningen slås ihop med gymnasielärarutbildningen: "Det blir ett sätt att fylla platserna och få ut fler lärare i jobb", säger Jan Björklund (FP).
Det är dags att låta eleverna utvärdera lärarna. Att det behövs visar om inte annat de låga poängkrav från högskoleprovet som räcker för att antas till lärarutbildningen, skriver lärarstudenten Isak Skoglund.
Fortfarande går det att komma in på en lärarutbildning med under 0,1 högskolepoäng. Många av studenterna kan inte ens stava, hävdar Hanna Enefalk, universitetslektor.