På tio år har antalet årligen utexaminerade matematiklärare mer än halverats. Siffrorna visar tydligt hur katastrofalt läget är, skriver Peter Gudmundson, rektor vid KTH.
Lärarstudenterna på Högskolan Jönköping ställer ut en Sweet Art-installation där barnen står i centrum. Inspirationen till utställningen kommer ifrån dialoger som studenterna haft med barn. Man vill att de unga ska få säga sin sak. – Även barn har rätt att yttra sig. Nu är ju inte vi barn men vi gör detta för dem,…
6 400 lärarexamina togs ut förra året. Det är den lägsta siffran på tio år. "Det är ett symptom på att läraryrket inte är så attraktivt", säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner.
Nästan 70 000 examina togs ut under förra läsåret. Av dessa var 6 400 lärarexamina, det lägsta antalet på tio år. Läsåret dessförinnan var antalet lärarexamina nästan det dubbla, 12 400.
Läraryrket blir allt mer attraktivt. Andelen studenter som sökte till en lärarutbildning som sitt förstahandsval är 15 procent högre i år jämfört med förra året.
"Teach for Sweden" har brett stöd från lärarfack, näringsliv och offentlig sektor. Det skriver bland andra Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund, Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet och Maria Stockhaus, SKL:s utbildningsberedning.
Ansökningssiffrorna till landets högskolor och universitet är klara och fler än någonsin har sökt. Sökutvecklingen för lärarutbildningarna håller jämna steg med övriga utbildningar.
Varför lägga stora statliga resurser på ett system som inte är innovativt, inte kan påvisa resultat, och som devalverar lärarutbildningen? Den frågan ställer Mikael Benserud och Yasmin Hussein och ifrågasätter initiativet Teach for Sweden.
På tio av Gävles grundskolor har alla lärare pedagogisk högskoleexamen – Det har varit ett krav vid nyanställningar, säger Linda Olsson, lokalombud för Lärarnas riksförbund och lärare på Lillhagskolan.
Om många vuxna studenter inte klarar att planera och ta ansvar för sina studier måste slutsatsen vara given – små barn kan det definitivt inte. Det skriver Malin Siwe.
Det är först när lärarutbildningarna anses meriterande i yrkeslivet som fler kommer att söka. Men då krävs det mer än att bara höja tröskeln vid antagningen, skriver Mathias Bred.