Det har varit ett mycket lärorikt år då jag har fått sätta mig in i den stora och rätt komplicerade organisation som lärarutbildningarna utgör, skriver Ylva Engström, ledamot i samordningsgruppen för lärarutbildningarna vid Stockholms universitet.
– Arbetet med att föra in delaktigheten i lärarutbildningen fortgår. I höst deltog de nordiska länderna i ett arbetsseminarium i Oslo som en uppföljning av projektet "Teacher Educations for Inclusion", berättar Lars-Åke Larsson, samordnare, European Agency.
Grundskoleutbildning vid Dammsdal i Vingåker har varit formellt olaglig sedan 1 januari 2012, då en ny skollag trädde i kraft. Med kraft har riksdagsledamot Caroline Helmersson Olsson (S) reagerat och arbetat för en lagändring.
Så märkvärdigt är det väl ändå inte. Andreas Bragefors i Kil som läser till förskollärare tycker inte själv att hans yrkesval är någon stor sak. – Jag går inte omkring och tycker att jag gör något ovanligt, säger han.
Enligt Skolverket arbetar 98 500 personer i förskolan. Bara tre procent av dem är män. Så har det sett ut i många år och någon förändring är inte i sikte.
I augusti nästa år drar Teach for Sweden igång. 30 nyutexaminerade och taggade ledartalanger från universitet, högskolor och näringsliv börjar då jobba som kandidater i krävande skolor runt om i landet. Samtidigt genomgår de en lärarutbildning. En vilja att göra skillnad, är den gemensamma passionen.
Villkoren för att bli handledare måste bli bättre. Coachande konsulter är en kostsam lösning, , skriver lärarutbildarna Erik Cardelús och Bärbel Vall, i en debattartikel.