Vi föreslår att lärarutbildningen reformeras och vill bland annat att den som ska bli ämneslärare har minst betyget C från gymnasiet i ämnet de ska undervisa i. Vi vill också kraftigt förstärka metodikinslaget och minska antalet lärosäten för att höja kvaliteten på utbildningen, skriver Jan Björklund (L) och Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
Umeå universitet vill göra det enklare för obehöriga lärare i glesbygd att studera på distans. "De kanske inte måste resa hit så ofta utan göra mer på distans", säger Maria Löfgren, rektor vid Lärarhögskolan vid Umeå universitet
Det är bara ett halvår kvar till valet och skolan väntas bli en av de hetaste frågorna. Det är stor lärarbrist och därför har Högskolan Dalarna kommit på ett koncept för att utbilda lärare samtidigt som de jobbar.
Det är bara fyra kommuner som får ta emot Linnéuniversitetets praktikanter från grundlärarprogrammet i Kalmar. Det skapar en snedvriden konkurrens när man sedan ska anställa nyexaminerade lärare, menar Thomas Hall som är rektor i Högsby kommun.
Kommunen växer, barnen blir all fler och det råder brist på förskollärare. För att råda bot på detta ordnar Tierps kommun nu i samarbete med Uppsala universitet vidareutbildning av barnskötare till förskollärare.
En lärarstudent på Mittuniversitetet i Sundsvall fälls för hets mot folkgrupp efter att ha skrivit flera rasistiska kommentarer på Facebook. Den här personen kommer att få fortsätta studera vid Mittuniversitetet.
Hur fångar jag 25 elevers uppmärksamhet? Syns jag om jag står så här? Hörs jag? "Alla de små bitarna, det får man ju inte lära sig", säger Lejla Klinic om lärarutbildningen i Malmö. Även Tobias Ahlström som pluggar till lärare i Stockholm hade hoppats på en tydligare koppling till klassrummets verklighet. Den här kritiken mot…
Med start från höstterminen 2018 gäller nya utbildningsplaner för både Speciallärarprogrammet och Specialpedagogprogrammet. Den stora nyheten är att neuropsykiatriska svårigheter nu finns med i de nationella examensmålen.
Till hösten startar en ny forskarskola i idrottsdidaktik. Målet är att stärka kvaliteten på lärarutbildningen i idrott och hälsa. Målgruppen är ännu ej disputerade lärarutbildare.