Det räcker inte att sitta och vänta – alla måste göra något. Det är SKL:s budskap i dag, när de publicerar en ny rapport om lärarbristen. 2031 riskerar det att saknas 187 000 lärare. "Det finns ingen enkel lösning eller en rätt väg, alla måste göra flera saker", säger Per-Arne Andersson SKL.
S-ministrarna Magdalena Andersson och Helene Hellmark Knutsson konstaterar att personalbristen i skolan är en av Sveriges största utmaningar framöver. Detta efter en artikel i SvD där Sveriges kommuner och landsting, SKL, larmar om att 190 000 nya lärare behövs till 2031.
Det kommer att behövas 187 000 fler lärare fram till 2031, och behovet är som allra störst de närmaste åren, visar en rapport från Sveriges kommuner och landsting, SKL.
Den rådande lärarbristen i Sverige väntas bli större. Nya siffror från SKL visar att skolor och förskolor behöver rekrytera 187 000 nya lärare fram till 2031.
Sverige behöver 187.000 nya lärare fram till 2031 Det visar en ny prognos som SKL publicerade idag. "Först gäller att satsa på bättre lön och arbetsvillkor för att få de som lämnat yrket att komma tillbaka, men också för att kunna locka nya lärare. Sedan gäller det att lärare får ordentligt med tid för att…
Idag går SKL ut med en ny prognos på lärarbristen som visar att Sverige behöver 187 000 nya lärare fram till 2031. "Först gäller att satsa på bättre lön och arbetsvillkor för att få de som lämnat yrket att komma tillbaka, men också för att kunna locka nya lärare. Sedan gäller det att lärare får ordentligt…
När antalet elever blir fler samtidigt som många lärare går i pension, behövs åtgärder både för att öka antalet lärare och för att utveckla organisation och arbetssätt i skolan.
Mer än hälften av alla som läser på högskolans yrkesprogram skulle behöva vara lärarstudenter för att klara behovet kommande år, enligt en rapport från SKL. Ett framgångskoncept i Dalarna ska nu inspirera andra orter. "Om man inte tagit den här frågan på allvar tidigare – så gör det nu", säger Per-Arne Andersson på SKL.
Ett hundratal lärare och studenter från Helsingfors universitet och Aalto-universitetet i Finland besökte i januari 2018 Stockholms universitet. Många idéer och erfarenheter utbyttes om samarbete kring forskning och lärarutbildning.
Programmet är en breddning och fördjupning i förhållande till förskollärarutbildningen. En av de viktigaste fördelarna med det nya masterprogrammet är att den fyller ett glapp mellan grund- och forskarutbildningen inom förskoldidaktik. Något som varit efterfrågat av studenter.