Regeringen har beslutat om en satsning på en halv miljard på mer böcker i skolan, något Erik Liljenskog, ordförande i Sveriges Lärare Västerås, välkomnar.
Regeringen genomför en satsning på en halv miljard om året på fysiska läromedel. Positivt att satsa på läsningen, menar Sveriges Skolledare – men mer måste göras för skolan.
Det finns i dag stora skillnader mellan skolor när det gäller tillgången till läromedel. Regeringen har därför avsatt 685 miljoner kronor i statsbidrag för att skolhuvudmän ska kunna köpa in mer läroböcker och lärarhandledningar. Syftet är att skolan ska bli mer likvärdig och att öka undervisningens kvalitet.
Regeringen satsar en halv miljard om året för att barn ska få fler fysiska läroböcker i skolan. Pengarna riktas framför allt till grundskola där det går cirka en miljon barn. "Det här är ett led i att få tillbaka läsningen i skolan, på bekostnad av skärmtiden", säger skolministern.
På onsdag ska landets niondeklassare ha valt gymnasium. Efter två veckors öppet hus-turné med min egen son framträder ett lika oväntat som välkommet mönster. Vågar man hoppas att pendeln har stannat nu? undrar Vesna Prekopic.
Finns det en lösning på läromedelsbristen som inte resulterar i att lärare får tryck över bröstet eller dålig nattsömn? Det frågar sig läraren Ellinor Lundsten.
Två av tre rektorer upplever att det är en utmaning att välja och värdera digitala lärresurser till sina skolor. De efterlyser stöd och mer kollegialt samarbete för att öka kompetensen och bli mer trygga i urvalet till eleverna. Det visar en ny rapport från Swedish Edtest.
Idag släpps rapporten Framtidens läromedel – en analys av digitaliseringens påverkan på den svenska läromedelsmarknaden. Analysen är framtagen av advokat Thorbjörn Öström, på uppdrag av Läromedelsförfattarna.