Professor emerita Inger Enkvist är en erfaren lärare och skoldebattör, som har skrivit ett flertal böcker om skola och utbildning. Hon menar att den svenska skolan är i stort behov av radikala reformer. Ledarsidans kolumnist Isak Skogstad som är lärare intervjuar henne.
Den 1 juli träder flera förändringar ikraft i läroplaner och kursplaner. Förändringarna påverkar grundskolans, grundsärskolans, sameskolans och specialskolans läroplaner.
Den nya läroplan för förskolan som regeringen aviserat måste göra förskolans två yrkesroller tydliga samtidigt som teamarbetets betydelse lyfts fram, skriver Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand och Kommunals ordförande Tobias Baudin.
De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.
Skolverket har tänkt om och välkomnar nu elevhälsans yrkesgrupper och hjärnforskare i arbetet med skolans styrdokument. "Men ska kunskapskraven sänkas är det en fråga för regeringen", säger generaldirektör Peter Fredriksson.
Skolverket har haft regeringens uppdrag (U2016/05591/S och U2017/01929/S) att göra en översyn av förordningen (SKOLFS 1998:16) om läroplan för förskolan för att förtydliga förskolans uppdrag. Skolverkets förslag till reviderad läroplan för förskolan finns i bilaga 1.
14 procent av eleverna i grundskolan har en svag teoretisk begåvning och en betydligt ökad risk att inte klara dagens kunskapskrav. Det hade elevhälsans yrkesgrupper kunnat tala om när läroplanen togs fram – men ingen frågade.
Nyligen har det riktats skarp kritik mot läroplanens kunskapskrav, vilket fått läraren Pål Christensson att reagera. ”Den konservativa skolagendan gör anspråk på att ”bygga på fakta”, men effekten handlar ytterst om foglighet, lydnad och elitism”
Nyligen har det riktats skarp kritik mot läroplanens kunskapskrav, vilket fått läraren Pål Christensson att reagera. ”Den konservativa skolagendan gör anspråk på att ”bygga på fakta”, men effekten handlar ytterst om foglighet, lydnad och elitism”
För första gången finns begreppet undervisning med i en läroplan för förskolan. Men Lärarförbundet protesterar mot att förskollärarens lagstadgade uppdrag att bedriva undervisningen inte klargörs tillräckligt tydligt.
Den pedagogik som återfinns i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr11) speglar det samhälle dagens elever kommer ut i, skriver läraren Maria Norberg i en replik till Isak Skogstad.